Gitarr- hjälp!
Går på musikskola och har spelat gitarr i mellanstadiet. Nu var det något år sedan, spelar bara bas och piano.
Jag ska lära min låter your call på gitarr och sjunga till men mitt problem är att strängarna är för nära varandra, eller så är mina fingrar för tjocka. Fast dom är jättesmå.. Jag dämpar strängarna brevid den jag trycker på. Så det går inte att spela.
Hur ska man göra så de går rakt på strängen? 
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Pratar du om att spela ackord och att vissa strängar blir stumma?
Att vissa strängar blir stumma.
När du tar ackord alltså? Eller pratar vi melodispel? Exempelvis att du spelar flerstämmiga melodier och att vissa toner då blir stumma?
Men jag antar att det är vanligt ackordspel du pratar om.
Har du långa naglar på vänsterhandens fingrar? Det är klart lättare med korta naglar, även om det är fullt möjligt att spela även med lite längre naglar.
Hur böjer du handen mot greppbrädan? Svårt att beskriva i ord hur det ska se ut, men en del har svårigheter i och med att de håller fingrarna för platt mot greppbrädan.
Det är lättare om handen kommer mer ”underifrån”, exempelvis om man håller gitarrhalsen lite högre upp.
Man behöver inte hålla fingrarna precis rakt under varandra om man exempelvis tar ett A-ackord. Så länge man är på samma band kan man tillåta att fingrarna är lite snett under varandra, så att de lättare får plats.
Detta är bara mina egna erfarenheter och alls inga expertråd, men det har funkat för mig i alla fall. I början hade jag samma problem och det går nog inte att åtgärda med några få råd och tips. Du kommer inte undan att du måste öva också och vara beredd på att det kanske inte låter så där fantastiskt jättebra med en gång.
Nu vet jag ju inte heller exakt hur du gör idag, så det jag skriver ovan kanske inte alls är relevant i ditt fall.
Numera tänker jag inte ens på hur jag håller händerna (och jag håller dem säkert inte rätt enligt expertisen heller), men jag har numera aldrig några problem med stumma strängar, så efter att ha övat en tid gör man ”rätt” automatiskt.
Visst är det jättetråkigt att bara öva och öva, men håller man ut de första veckorna eller kanske månaderna så tror jag det betalar sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är som en melodi, Lyssna på låten i början. Jag kan den utantill, men när jag gör melodin blir dom brevid stumma. Jag klippte dom igår så kort det går och det hjälpte lite, dock inte så mycket. Jag har ganska små händer, så det blir att jag kommer för platt på. Kan nog vara det som är problemet. Men annars får jag ju sitta jättekonstigt om jag ska under med halva armen för att kunna komma rakt på.. Det var jättebra tips! Jag övar i typ 5 min en gång i timmen för att det ska gå, men lyckas inte så bra. Men träning ger färdighet, så jag får väl fortsätta öva..
Spelar du den i samma tonart som i klippet och på samma sätt?
Har inte hört låten förut men testade lite och fann att jag var tvungen att stämma ner gitarren en smula för att det skulle gå att spela till, men när man gjort det blev det enkelt. Hittade tabbar på låten här och de verkar ju stämma, i alla fall i början, resten har jag inte kollat men det är säkert rätt också.
Det är ju i huvudsak tre olika ”ackord”, eller man kanske hellre skulle säga att han tar tre olika grepp:
Först är det ju bara en finger på A-strängen på tonen C (tredje bandet) och både G- och D-strängen är lösa. Nedanstående ”figurer” är inga tabbar, utan visar bara hur greppen ser ut på gitarrhalsen. Pilarna till höger visar vilka strängar han slår an, men inte i vilken ordning:
E|———|———|———|———|———|———|———|
B|———|———|———|———|———|———|———|
G|———|———|———|———|———|———|———|?
D|———|———|———|———|———|———|———|?
A|———|———|—•—|———|———|———|———|?
Sedan flyttar han ju fingrarna så att han får detta grepp:
D|———|———|———|—•—|———|———|———|?
A|———|———|———|———|—•—|———|———|?
Och till sist tar han detta grepp:
D|———|———|———|———|—•—|———|———|?
A|———|———|———|———|———|———|—•—|?
Innan han sedan går tillbaka till första så släpper han alla strängarna innan han slår an D-strängen och byter tillbaka till första greppet.
Är det så du spelar den? Det är ju i så fall aldrig fler än två fingrar samtidigt inblandade så jag tror du kommer att få ordning på det med lite övning. Låt fingrarna vara ”lätt böjda” över greppbrädan, så ska det nog gå bra.
Ja det är så jag spelar. Det är den sista jag har mest problem med, då mina fingrar är så korta.
Hur menar du med att han släpper alla strängarna innan ha slår D-strängen? När?
Sista tonen innan han byter tillbaka till första igen. Då får man extra tid på sig att med vänsterhanden hitta tillbaka till första greppet igen.
Sedan händer lite andra saker senare i låten, men det har du säkert redan märkt.

Din lärare kan säkert hjälpa dig med handställningen. Om dina fingrar kommerr "för platt" som du säger, så finns felet antagligen på undersidan av halsen, tummen. Fingrarna måste liksom bilda ett valv över greppbrädan, och tummen ska bara stöda med yttersta leden för att man ska få så stor rörlighet som möjligt och kan sträcka fingrarna utan att de kommer ner platt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag slänger in en video här där du kan titta på hur man för handen. Grabben är åtta år och har inte särskilt stora händer. Visserligen en annan låt, men du kan få en idé om hur man för vänster hand.
Han börjar spela ungefär två minuter in i klippet.
Om du har fått hjälp med din handställning kanske du borde se över gitarren. Det finns låtar som jag har jättelätt för att spela på mina akustisk men jättesvårt att spela på elgitarren, just för att strängarna sitter för tätt. Är det skolans gitarr du ska spela på eller?
Spelar både i skolan och hemma, men har fått hjälp med det jag frågade om. Brukar ju inte spela gitarr så ofta utan mest bas.
Bas är nice.