Tips på gitarrer
Hittade en sida med gitarrer som jag bara avgudar, även sett kändisar med dessa gitarrer. Inte farligt dyra heller enligt mig.
ett tyskt företag som heter Thomann har billiga instrument, gitarrpaketen e åsså svinbilliga…även om du lägger på frakten så är det mycket billigare än när du köper från butiker här…
thomann har ja handlat ifrån! riktigt riktigt bra ställe! :) som sagt billigt även med frakt! :)
Musicstore
Skriver detta lite sent då, haha…men bra tips är i och för sig tidlösa :)
Här kommer några matnyttiga tips om man är nybörjare:
1. Kolla inte på vad dina favoritartister spelar på,det har ingenting att göra med hur DU låter eller ens KOMMER att låta. En bra tumregel är att allt "sound" i grunden ligger i fingrarna. Zakk Wylde låter Zakk Wylde,vilken gitarr han än spelar på och varken jag eller du kommer någonsin att låta EXAKT som han,allra helst inte jag,då jag är basist mer än gitarrist ;-)
Vad jag vill säga är: köp inga dyra gitarrer i början, det behövs inte för det mesta låter ju lite halvtaskigt i början och när du senare byter upp dig till ett bättre instrument så har du sannolikt blivit rätt mycket bättre, vilket kommer ge lite bättre utdelning när du köper ett dyrare instrument…MEN (Yes, det finns ALLTID ett "men" med för att göra saker komplicerade), köp heller inte ett skitinstrument a´la gitarrpaket (från exempelvis Thomann) bara för att det SER läckert ut till ett BILLIGT pris. Det finns en ANLEDNING till att de här gitarrerna säljs billigt och DESSUTOM tillsammans med förstärkare. De är helt enkelt av dålig kvalitet, ofta kroppar i Plywood, billiga halsar och kass elektronik.
Satsa LITE mer pengar på ditt instrument, det kommer att löna sig eftersom du slipper byta instrument på en gång OCH din spelglädje kommer att kännas betydligt större med en skaplig gitarr i handen som levererar lite.
2. Köp begagnat. Det lönar sig att gå in på Blocket eller Vend.se! Du kan få VÄLDIGT mycket gitarr eller vad det nu är för instrument, för pengarna -ofta till HÄLFTEN av nypriset och det finns nästan alltid en viss prutmån.
3. Vid köp av begagnat: tamed dig en kompis somkanske kan lite mer om gitarrer än du själv eller som kan spela bättre och låt honom testa men KOMIHÅG: ta ALDRIG någon kompis ord för vad som känns bra eller inte som ett avgörande beslut. Begär att få provspela ordentligt innan du bestämmer dig -det är DU som skall ha instrumentet och ingen annan!
Lycka till!!