Lära sig?
Jag brukar roa mig med att spela lite instrument ibland (och sjunga till förstås). Har spelat mycket gitarr och piano när jag växte upp och sedan en del elbas och trummor på min utbildning.
Nu är jag lite sugen på att skaffa mig ett nytt instrument att lära mig, så att jag har lite att jobba med när jag känner för det. Någon som har ett förslag på ett instrument som helst inte ska vara alltför dyrt och som gärna ska gå att lära sig på egen hand?
Fiol? :)
Personligen tror jag inte att fiol är så enkelt att lära sig spela själv. Sedan tror jag inte att fioler och stråkar är så billiga heller..
Men det är jättekul att spela det! 
#0 Tvärflöjt, klarinett? :) båda låter gudomligt (när de inte spelas på skräpinstrument) och brukar finnas ganska billigt på musikaffärer.
Köpte min första tvärflöjt för 2000:-, Roy Bensson, dög ju att öva upp sig på tills man kände att man ville satsa lite. Nu spelar jag på en Yamaha, har gått upp i prisklass.
Grepptabellen på dessa instrument är inte alltför knepig att lära sig, särskilt inte om man är van med instrument, är man van att jobba med fingrarna så tror jag att det går lättare att lära sig nytt. Blåstekniken är ju det marigaste till en början dock men om man är lite envis så går det tillslut. Material finns på flöjt.nu eller klarinett.nu.
Lärde mig själv och idag är jag faktiskt ganska skicklig, intonation är ju alltid svårt och tar bra tid att lära sig, är hyffsad nu men det kommer väl sitta bättre med åren.
Ukulele munspel durspel

Jag har en släkting som är självlärd på tvärflöjt. Lärde sig spela som 19åring och arbetar nu som professionell musiker. Så tvärflöjt tror jag nog defintivt kan vara ett instrument värt att pröva.
Ang. fiolernas prisklass så beror det helt på vilken kvalité man vill ha. De billigaste nytillverkade kostar runt 4000, plus 1000 för stråken. Men, det går ju alltid att hitta billiga begagnade. Sen är det väl kanske inte det lättaste att lära sig fiol på egen hand, det krävs ganska mkt jobb för att det ska låta bra.
#5 Nej vad roligt, jag siktar på det också! Är självlärd, brjade någon gång i gymnasiet. Det finns hopp