Musik iFokus

Musik

Etikettövrigt
Läst 628 ggr
[Morfalum]
0

Gränsen för musik

Var går egentligen gränsen om det nu finns någon sådan. Vad är musik?

Om jag tar en pinne, slår den kontinuerligt mot en järnstång vid tunnelbanan och kallar det ett musikstycke. Är det då musik?

[stblues35]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Japp!Glad Det är ju såhär att det behöver inte vara musik för någon annan än dig..det är vad du själv tycker är musik som gäller inte vad andra tycker…Glad

Jenahbella
0

håller med #1 :) 

fågelkvitter, fina ord, en vind som dånar i mitt öra :)
allt kan vara musik :)

[Morfalum]
0

Vad coola ni är! Skrattande Jag håller med. Jag hoppades på att någon skulle avfärda detta helt.

"Nej musik är…" osv osv.

Jag läste en gång ett inlägg på youtube, det var om låten Askeipos av The Mars Volta som är allmänt noisy, ni kanske hört, kolla den annars! Personen skrev något i stil med "This is not music, this i just noise". Varpå en annan användare kritiserade personen hårt för att skrivit detta, då svarar den försnämnde "Well, my father is a graduate in music bla bla bla and he states that this is not music".

Jag har grubblat en del på det sen dess men givetvis, jag står fast, konst är konst.

svenake
0

Hörde för någon dag sedan om ett musikstycke som heter  4.18  (tror jag)

En pianist sitter framför ett piano, spelar inte en ton -  och efter 4.18 minuter reser han sej och bugar.  -  och det är musik!

[Morfalum]
0

Gör han inget ljud som helst förstår inte jag hur det kan vara musik. Konst sannerligen men inte musik, det är väl snarare någon form av visuell konstupplevelse. Musik måste väl ändå vara begränsat till att vara ljud?

felixhaljeskog
0

Jag kan själv göra som du säger som att slå en pinne mot en järnstång, men gör själv musik i huvudet till de som jag hör av järnstången, och självklart är det musik Cool

De du hör och tycker e musik för dig är ju musik ;)

[stblues35]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Åhh vad söt du var nu som höll med mig!Glad

[Morfalum]
0

#6 Är beredd att instämma helt.

felixhaljeskog
0
Morphogenesis
0

Själva frasen "det är ju inte musik, det är en massa oljud" får man höra rätt ofta om man råkar lyssna på exempelvis Morbid Angel och någon lite konservativare person går förbi, alltid lika intressant.

"Common sayings such as "the harmony of the spheres" and "it is music to my ears" point to the notion that music is often ordered and pleasant to listen to. However, 20th-century composer John Cage thought that any sound can be music, saying, for example, "There is no noise, only sound.""

Tycker det summerar det hela ganska bra.