Säckpipa
Halloj!
Nu är det såhär att jag har köpt mig en säckpipa (kommer från Skottland). Jag köpte den nämligen av en privatperson i Norrköping och väl hemma så märkte jag att det fattades en bit, har ingen som helst aning om vad den heter på Svenska, men det engelska namnet är Chanter Reed. Och nu är min fråga:
Kan man få tag på detta lilla objekt i Sverige? Har kikat runt men inte hittat något.. Jag har ingen större lust att köpa från utlandet då jag inte vet ifall någon sida är seriös. Finns det någon som kan hjälpa mig?
Tacksam för svar!
- Andrea
kan du inte fråga i någon musikbutik?
bor du långt från norrköping? annars finns musikbörsen där som är jättebra!
De verkar ha noll koll i de flesta musikbutiker, skitskumt!
Vad är det för folk som jobbar inom musik som inte vet hur en säckpipa är uppbyggd?? :s
Jag bor inte så värst långt ifrån Norrköping, var faktiskt där idag. Men inte på Musikbörsen..
#1 musikbörsen kan kan väl bara synth/Key gitarr och bas, inte sådana instrument? Typ som att jag skulle gå dit med en fiol, de skulle fatta nada 
Har inte de blåsinstrument??
Tycker det är väldigt lustigt att musikkedjor inte kan någonting om vissa instrument, säckpipan är faktiskt inte alls så ovanlig som många tror att den är!
#4 Jag skulle hellre vända mig till någon som har koll på blås, då vet jag också att jag får med mig något bra. Men du kan ju pröva!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://olle.gallmo.se/sackpipa/links.php?lang=sv
Hittade det här om det kan vara någon hjälp?
#3 ne dom kanske inte vet exakt vad det är just där men de kan ha koll på vart man kan vända sig för att få hjälp :)
jag har vart inne där och köpt gitarr och olika tillbehör och de är alltid trevliga och tipsar om saker som dom själva inte har :)
Tror att du menar det lilla munstycket som frambringar tonen. På en klarinett, oboe och liknande instrument heter det rörblad och dessa kan nog modifieras och användas.
Säckpipa fanns i Sverige också. Tror att den sista spelaren dog i Skåne på 1950-talet. Även Älvdalen i Dalarna var känt för säckpipa, - innan Hagström började tillverka dragspel och elgitarrer.
Det finns en bok om Svenska säckpipor, sällsynt men om du går till biblioteket så kan dom beställa hem den. 
Jag hade samma problem som du för några år sedan. Började med att kontakta ett känt pipband i Sverige (www.sackpipa.com) och lärde mig och tränade med dem i ett fåtal år. Antingen kan du höra av dig till dem eller ett annat svenskt band för mer info och ev. köpa ett blad därifrån, eller så får du omvärdera din inställning till att köpa från utlandet. En seriös shop och förening är The College Of Piping (http://www.college-of-piping.co.uk/), de blåste mig inte en enda gång och var trevliga att ha mailkorrespondens med. En gång blev det nåt strul med fel grejer men efter lite mailande så löste det sig. Det är trots allt förenat med risker att handla från nätet så jag rekommenderar dig att skaffa ett e-kort att handla via; Swedbank har en sådan service där ett genererat virtuellt kortnummer gäller en månad och har en gräns du själv sätter. Tryggt. Lycka till !