Musik iFokus

Musik

Etikettegen-inspelad-musik
Läst 2179 ggr
moonii
0

Skriva egna låtar

Åh, jag har under flera år försökt skriva egna låtar.. Men jag blir ALDRIG nöjd! Någon här som har skrivit egna låtar? Isåfall hur? Och hur lång tid spenderade ni på det?

Morphogenesis
0

Visst, men det är nog ganska svårt att bli nöjd med egna låtar. Man lyssnar efter saker man vanligtvis inte lyssnar efter, och blir missnöjd över saker andra inte märker. Hur? Ingen aning, bara kör. Hur lång tid som spenderas är lite olika, vissa låtar bara flödar fram, andra behöver en hel del arbete.

Jenahbella
0

jag skriver lite egna låtar, men det går långsamt :) jag skriver bara när ja har lust eller kommer på nåt som jag tycker känns bra :) 
b lir mycket dikter och texter av mina låtar me som bara ska läsas lixom :) men de gör ju ingenting :)

champagnesupernova
0

Menar du att du har svårt för låttexter eller för att komma på musiken till det?

moonii
0

Tack för svaren :) Asså, ibland när jag bara plingar på gitarren så kan jag sjunga en hel låt, bara improvisation.. Men sen tänker jag ' åh, det där måste jag skriva ner!' Och så kommer jag inte ihåg, eller på nåt nytt..  Men det är framförallt texten jag har svårt med..

[stblues35]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Du får spela in så att du kommer ihåg då:)

Morphogenesis
0

Jag brukar lösa det genom att snabbt spela in på telefonen, för att inte glömma bort.

Fredrik1
0

Hejsan moonii,

Skriver låtar sedan några år tillbaka. Jag brukar använda diktafon för att snabbt spela in det jag kommer på och sedan arr:a upp det i Cubase. Musiken och kanske några enstaka ord brukar komma först. Texten som helhet är alltid det sista jag gör. Att fila på stroferna så det rytmiskt följer låten är det som för mig tar mest tid. Musiken kommer fort (ibland på 5 minuter). Texterna kan ta allt från dagar till veckor i anspråk.

Mitt tips till dig moonii är att du köper en diktafon. Finns ganska billiga, så kan du spela in när du sjunger/spelar gitarr och sedan lyssna igenom låtidén längre fram och bygga vidare på den.

Lycka till!!

"Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama