Musik iFokus

Musik

Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 2397 ggr
Mandi_
1

Skurna fingrar av gitarr?

Hej! igår spelade jag gitarr. Men efteråt kändes det ungefär som att jag hade skurit mig i fingret. Jag spelade senast förra veckan. Tryckte jag för hårt när jag tog ackorden? Vill bara veta och lära mig av mina misstag ;D

Mvh. Mandi__

fd. CHoPSTiX

[Northbridge]
0

Kan vara så. Brukar bli så om du spelar mycket och håller hårt… Spelar du t.ex på en elbas kan det hjälpa med att spela med ett plektrum om du får problem när du ska spela…

Saga85
4

Eller så spelar man ett tag och får såna där fina, hårda gitarrfingertoppar. Skrattande

Vintersnö
1

Det kan nog bli så om man är ovan. Jag fick för mig att spela gitarr en gång och fick då blåsor på fingrarna, och sedan tappade jag motivationen lite. Men om du sakta vänjer dig och spelar mer och mer och efter hand släpper på försiktigheten så blir huden tåligare, och så lär du snart inte märka något längre. :)

Saga85
1

*i´ve got blisters on my fingers!!

_Skrattande
_

Savage-Messiah
1

Det är helt naturligt att det händer. Det har ingenting med att du trycker för hårt på strängarna att göra. Om du precis har börjat med gitarren eller om du inte har spelat gitarr på ett tag så är fingertopparna mycket känsliga.

Mitt tips är att spela regelbundet, ta en paus om det gör riktigt ont. Om du fortsätter spela även fast du har fått blåsor och liknande så skadar du bara fingrarna.. Tro mig jag vet.. Har inte kunnat spela på 3 dagar nu efter att ha nött i 48 timmar i sträck. Fick blåsor och stuntade i det.. nu kan jag knappt skriva på tangenterna haha

Nej men tillbaks till ämnet, ju mer du spelar desto hårdare fingertoppar får du, efter några veckor/månader så kommer du att ha riktigt hårda fingertoppar och kommer kunna spela utan att få ont.

Mandi_
0

Okej, tack :D

Mvh. Mandi__

fd. CHoPSTiX