Spela in musik
Jag ska skaffa en mikrofon för att spela in när jag sjunger. Vad behöver jag för utrustning?
Ska jag koppla mikrofonen till datorn? Någon som har erfarenhet av detta.
Mikrofon? Högtalare? Ljudkort? Förstärkare? Musikprogram? osv.
Vad kan allt gå på för pris ungefär?
Har ett par vanliga högtalare till datorn.
Hej! Det finns olika sätt att fixa en hemmastudio men vanligaste och kanske enklaste sättet vore om du köpte ett externt ljudkort (det vill säga ett ljudkort som du kopplar till datorn med USB) och därefter kopplar mikrofonen till ljudkortet. På ljudkortet finns sedan reglage med volym och ljudupptagningsstyrka m.m.
När det gäller högtalare så går det bra med nästan vad som helst, bara du själv tycker det är bra ljud.
När vi kommer till musikprogram så finns det lite olika. Eftersom du vill ha ett riktigt musikprogram så antar jag att du ska spela in/mixa annat än sång också? Jag kan lista lite program och berätta min erfarenhet:
Cubase: Det absolut bästa i min smak. Det är enkelt, smidigt och man ser precis vad man håller på med. Det finns videos på YouTube om hur man kommer igång, alternativt kan man läsa manualen, men den tenderar att vara knepigare
ProTools: Det här används i de flesta professionella inspelningsstudios (oftast då en dyrare version). I min mening så fungerar programmet som inspelning fungerar i verkligheten, det vill säga att det skiljer sig ganska lite från att spela in i det här programmet och att spela in med manuell studioutrustning. Kort och gott egentligen, kan du inte hantera en studio, så ska du nog inte välja det här.
Logic: Jag gillar Logic starkt, men den starkaste nackdelen är att den bara finns till Mac. Annars är Logic inte bara oerhört snyggt utan också väldigt smidigt att jobba i.
FL Studio (FruityLoops): Väldigt simpelt program där du slipper mellanhanden att mixa. Mixa är att finslipa den inspelade låten till att bli en färdig produkt och det slipper du i FL, då allting redan där är färdigmixat åt dig. FL används då mest till att göra elektronisk musik, men jag ser faktiskt inga begränsningar på det.
Att bygga hemmastudio är dyrt, men om man ska skära ned på kostnaderna så gott det går så borde ljudkort och program kanske gå på 4000-6000kr. Om du inte har en riktig sångmikrofon ska du absolut köpa dig en och våga kosta på dig (2000-3000kr). En bra mikrofon lever du länge på :)
Vad gäller sladdar så har de flesta sångmikrofoner ett XLR uttag och förhoppningsvis så har ditt ljudkort också det. Annars så ska det alltid finnas antingen Tele- eller RC-uttag och då är det bara att beställa sladd (100-200kr) med passande uttagg.
Släng ett PM om du har fler frågor, jag hoppas det här har hjälpt!
Nice!
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.