Musik iFokus

Musik

Etikettövrigt
Läst 2573 ggr
Flisa
0

kurs i growling?

undrar om någon härinne vet någon kurs eller liknande i growling (strupvrål)? Grymt intresserad av att lära mig och som t ex Angela Gossow (Arch enemy) bevisat kan tjejer Growla! :)

Flisa
0

och, är det 'omöjligt' att lära sig Growla när man är 11 eller spelar det ingen roll?

E_hjo
0

Men de är la bara å köra på… Auuuurrrglaaaaarwwwwww…..!!!!  ;D

Murre_Uddiz
0

tss :D

Flisa
0

haha. har läst en del och det är ju inte att "bara köra på"… man ska ha stöd med magen och man ska inte använda halsen och.. ja hur klurigt som helst. men jag har börjat så smått. lite skrämmande är det ju att jag kan förstöra rösten om jag tränar mig fel… hm.

MyDarkestHour
0

haha ja och en kompis growlade lite förr. De va svin kul!
Och vi VAR bra! Några killkompisar blev djupt imponerade.
En ramla av stolen och de andra vart chokerade av att vi lät sååå som vi gjorde.
Vi blev jämnförda med Arch Enemy ;) Den du ;)
Men vi hade jämt SVIN ont i halsen dagen efter och hesa som fan vettu. Så vi la ner de på is…
Vi tröck för strupen och tog i och blablaa. Ja de är inte lätt utan de til len början :P

Flisa
0

oj :) ja, det jobbiga är att "ta i ifrån magen"…..

Skogiz
0

Tricket är i stort sett att inte sjunga för starkt, då känns det snart som att man svalt en igelkott. Magstöd, uppvärmning, låt stärkaren göra grovjobbet. Grouuuuuurrrrr.

Flisa
0

men hur får jag det där magstödet? :/

KallaMigMimmi
0

Har alldrig hört någon stans där man kan ta song lektioner eller liknande i growling. men om man tar vanliga sång lektioner så får man lära sig att "sjunga med magen" iaf                             

det är inte så jätte svårt =) man får träna mycket och det är viktigt att man värmer upp halsen först, annars kan man förslita stämbanden.

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Hennum
0

jag har oxå tänkt jättemycket på det. jag vill lära mej Growla!!! har tagit sånglektioner innan och det fick man ut mycket av, men inte när det gäller growling direkt.  jag kan tänka mej att det är extra viktigt att värma upp om man ska growla…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Pomperipossa
0

När man är ung är det nog ganska viktigt att man är lite rädd om sin röst. Hör med någon sångpedagog vad de tycker. Kan tänka mig att growling sliter ganska bra.

Flisa
0

11# jo, fast efter en del läsande har jag hittat en grej…
ett spädbarn skriker mycket, eller hur? men blir dom hesa? icke.
våra stämband försvagas ju äldre vi blir, desto mer vi pratar desto mer förstörs våra stämband.

Pomperipossa
0

#12 Men det beror på hur man gör det. Spädbarn skriker inte bara rätt ut…Lär man sig tekniken så är det inte svårt. Använder du rösten fel, typ inte använder magstöd och värmer upp så kommer du garanterat bli hes.

Flisa
0

det lär jag garanterat bli isåfall och i värsta fall använda rösten.. vill därför såklart lära mig rätt :)

[slo]
0

Oh jag vill också, hade varit sjukt fräckt att kunna ju :D