Musik iFokus

Musik

Etikettövrigt
Läst 1944 ggr
bjorsa
0

fri musik

Jag undrar ifall ni vet vart man kan få tag på fri musik på nätet jag vill nämligen använda musik till mina bilder i bildspel på nätet så jag behöver fri musik som man får använda om man sedan skriver vart man lånat den finns det några ställen med sådan musik ?

mvh/bjorsa

KallaMigMimmi
0

när jag gjorde bildspel i skolan hämtade vi musik snuttar på pawerpoints hemsida (om det är det pogramet du jobbar med?)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

bjorsa
0

Jag använder inte powerpoint utan det är ett forum för naturfoto där man kan lägga in ett flertal bilder som sedan bilder ett bildspel och man kan där länka till ett musikstycke som då spelar samtidigt med bildspelet men man behöver ju då musik som är fri att använda eller be om lov att använda den men de e svårt att hitta musiksnuttar som är fria att använda därav frågan

mvh/bjorsa

HannaM
0

använd klassisk musik! om kompositören har varit död i mer än 100 år (tror jag..inte riktigt säker på antalet år) så är musiken fri!

bjorsa
0

Jo men han som spelat in verket har ju rättigheterna på sin inspelning så de går ju inte bara att använda den heller utan att först be om lov men de borde finnas fri musik att använda precis som det finns fria bilder att använda de e bara jag som är dålig på att hitta mp3 låtar där det uttryckligen står att det är fritt att använda

mvh/bjorsa

tantan
0

det beror på hur man tolkar lagen…

såhär står det:

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,
2. datorprogram,
3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,
5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,
6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller
7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

det är alltså den som har skapat verket som har upphovsrätt till det verket, och om han har varit död i mer än 70 år (jag kollade upp det) så hittar iallafall inte jag någon paragraf om att den som har spelat in den skulle ha nån form av upphovsrätt.. men du kan ju kolla själv (jag är kanske bara dålig på att leta) på

http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/281AF02EA7DB9EE1C125710900475AE1  

där finns lagen i sin helhet :P

H9/V9 Årsta AIK

"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"