Musik iFokus

Musik

Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 5229 ggr
Rumblebee
0

Lättlärt instrument

Någon som har något tips på instrument som är någolunda lätta att lära sig? Gärna något som man kan lära sig att spela hemma

Just nu har jag en keyboard som jag har försökt att lära mig spela på i kanske 2½ år eller så. Har försökt lära mig läsa noter, vilket inte alls går bra. Så har inställt vänt mig till youtube och datorprogrammet Synthesia vilket har fungerat liiiite bättre. Visst, jag lär mig efter en tid att spela ett par låtar, men om jag inte regelbundet spelar de låtar jag kan, så glömmer jag rätt snabbt bort hur dom ska spelas, Vilket jag har gjort med ett par låtar jag kunnat, och ska jag spela dom igen, måste jag börja om från ruta ett i stort sett.
Och även det att lära mig memorera en låt är väldigt svårt för mig då jag måste repetera och repetera de första få sekunderna av en låt för att komma ihåg vilka tangenter som ska tryckas på. Det tar minst två veckor för mig att lära mig en låt beroende på vilken låt det är. Rekordet hittils på lång inlärningstid är faktiskt 'He's a pirate' från Pirates of the caribbean filmerna. Tog flera månader att lära mig spela melodin, och då är det bara med högerhanden jag lärt mig spela, och inte ens i takt. Försöker jag spela med vänster också så blir det nästan kortslutning för mig.
Kan även tilläggass att jag spelar på min keyboard flera gånger i veckan, och de gånger som det verkar gå lite lättare så kan jag sitta flera timmar och plinke-plonka. Men ändå… känns lite trist att i stort sett stå och stampa på samma ställe i 2½ års tid.

Så någon som har någon idë om ett lite mer passande instrument för mig? De enda instrument som jag just nu kan komma på som jag inte har intresse av att lära mig är munspel och trummor Tungan ute De enda instrument som jag har verkligt intresse för, förutom klaviatur är stråkinstrument, men sådana kanske inte är så lätta som dom ser ut att vara?

aspiecb
0

Hej du verkar helt klart vara på ett bra spår gällande att bli bättre på att spela. Jag kollade upp Syntesia lite snabbt och det ser ut att vara nåt att använda…det kan ta tid ibland. Jag själv är "gehörsmänniska" och kan inte ens noter, utan lär in ( som jag nästan förstår att du gör )

Jag vet att det finns keyboard med "inbyggd självlärning" om du tycker Syntesia är knepigt.

Jag tror att keyboard ligger rätt för dig, själv spelade jag elorgel i ungdomen, och satt innan lektionen och klinkade på gehör en melodi jag lärt in :) detta var superkul. I övrigt är blockflöjt nåt som de felsta har börjat med, ett lätt instrument och mycket billigt att köpa.

Om du känner att du inte kommit så långt efter dessa år kanske det vore nåt att ta hjälp av en vän, känner du nån som är musikalisk ?

Lite snabba tankar och tips.

Hoppas d löser sig

Mvh

Christer

Rumblebee
0

Kul att höra att man kan vara på rätt spår, har ingen aning om egentligen hur lång tid det kan ta och spela hyffsat på piano, i alla fall om man sitter hemma :P. Antar att det är väldigt individuellt.

Tycker att Synthesia är ett riktigt bra program, i och med att man enkelt kan ange hur snabbt låten ska spelas, allt från 10% upp till 100% (går i och för sig att vrida up till 400% tempo också men det är ju inget man kan spela till :P )

Önskar att jag kände någon som är musikalisk men det gör jag dessvärre inte Obestämd

Fast än tänker jag inte ge upp helt och hållet, är rätt envis av mig ;)

aspiecb
0

Tror att du testar dig fram och hittar nåt till slut, det ska kännas bra och hittar du nåt bra program ( som kanske du och en kompis tittar på tillsammans, lr om det finns nån hjälp-fil ) kommer du nog utvecklas bra i din takt.

Tror mig ha hört att lära sig spela piano kan ta några år , om man vill spela hyfsat, beroende förståss hur mycket tid du lägger på att öva. ( spela dock orgel i min ungdom så det är ju oxå klaver :)

Jag kan jämföra med att ha övat upp en stark röst istortsett självmant framför stereon, det tog ett par år, tillslut märkte jag: oj vilken stark röst jag fått :) Alltså idogen träning, lek fram det…spela lätta favoritstycken, och avacera när de lätta är föör lätta.

Lite så tycker jag, är ingen expert.

Lycka till..

Mvh

Christer