Musik iFokus

Musik

Etikettövrigt
Läst 2238 ggr
Swadika
1

Stränga och stämma om gitarr - Norrköping

Hittade min gamla gitarr idag efter att ha letar i vad som känns som för alltid.

Men jag såg att en sträng har gått sönder, Det är väl då B(H?) som har gått sönder. Hela gitarren måste också strängas.

Jag undrar om man typ kan gå till en musikaffär här i Norrköping och be de göra det? Eller om det finns någon privat person. Vill helst inte behöva betala mycket mer än kostnaden för strängen :)

Så om någon vet någon så hojta till :D

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Drevan.2000
0

Du kan köpa en mätare som kollar om den är okej när du själv ha stämt det och den sätter du på varje sträng.

JazzBass
0

Jo en musikaffär kan säkert hjälpa till. Annars är det inga direkt svåra saker att byta strängar själv. Det är dock bra att se på ett par gånger när nån byter strängar, så man kan apa efter senare vid behov. En viktig sak är att hålla strängen ganska spänd när man virar upp den, då hålls den mycket bättre stämd än annars. En annan bra sak är att riva lite i dem efter att man stämt upp till rätt ton, så sjunker den lite så man får man vrida upp lite till. När tonen inte längre sjunker av att dra i strängen är den rätt stämd. Man ska också alltid stämma upp till rätt ton, aldrig ner. Så om man har skruvat tonen för högt, får man skruva ner lite förbi rätt ton och sen sakta upp igen till rätt ton.

Vad är det för sorts gitarr förresten?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Swadika
0

Haha jag tror inte jag skulle klara av att göra det själv. Jag klarar inte av sådant, och tänker att det är bättre att se hur någon gör innan jag själv gör det. Men jag får gå till någon musikaffär och fråga, måste i alla fall köpa en ny sträng

Den är en akustiskt gitarr (tror jag det heter) men har ingen aning om märke, vet dock att den har några år på nacken, min morfar hade den när han var var runt 15 (45 år sedan) så den har hängt med i släkten ett tag

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

JazzBass
0

Jo det är bäst att se på för att lära sig lite innan man provar på själv. Glad Är det en stålsträngad eller nylonsträngad gitarr?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Swadika
0

Jag tror det är stål, men jag är absolut inte säker. Är inte så duktig x)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns