Live Earth
På lördag 7 juli drar "Live Earth" igång, en stor global satsning för att uppmärksamma miljön och klimathotet. Runt 50 artister kommer spela på 9 olika platser runt i världen och det hela kommer pågå ett helt dygn. Några av artisterna är Madonna, Red Hot Chili Peppers, Beastie Boys, Kanye West, Metallica, Bon Jovi etc.
Det hela kommer sändas live i SVT från kl. 10 på lördag förmiddag samt via webben: MSN Live Earth
En hel del bra artister så det blir nog till att spana in några timmar på lördag :)
Ja, det ska jag kolla på..
Helena

det känns lite märkligt att dom drar ihop massa artister, skickar ut dom med flygplan till alla världens hörn, tillsammans med en massa utrustning, riggar upp värsta mastodontscenerna, har en enorm ljusshow osv. för att få folk att sluta släppa ut växthusgaser…
bara min åsikt, men det känns lite som att artisterna som är med gör det mer för sin image än för klimatet
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"
Jo, jag tänkte också lite på det som tantan skriver..
Helena
haha tantan ! det var lite komiskt, undra om dom tänkt på det själva :P

tveksamt.. dom tänker nog bara på hur snälla och goda dom är mot miljön :P
H9/V9 Årsta AIK
"Hade handboll varit enkelt hade det hetat basket"

Ja, fast det de försöker göra är att öka medvetenheten hos folk, och då får det gå åt bränsle så att säga. För om de lyckas väcka en massa och får dem att tänka efter så har jorden vunnit en del. Och den kostnaden kan vara värd det.
Tänk på hur det var med live aid och andra festivaler. Det kostade massor att arrangera dem, men de väckte folk ur en törnrosa sömn och fick folk att donera massor. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Precis som #6 skriver så handlar det om att öka medvetenheten. Enligt arrangörerna så hoppas man kunna nå ut till hela 2 miljarder människor runt i världen via webb och tv. Lyckas de påverka en bråkdel av dessa så kan det skapa en stark opinion i respektive land.
Dessutom är jag tveksam till om det drabbar miljön så speciellt mycket. T.ex. så är flera band redan ute på egen turné och flyger alltså ändå, Metallica befinner sig redan i England för en spelning på samma arena dagen efter. Red Hot Chili Peppers befinner sig i Roskilde just nu etc. Sedan är det ju ändå de stora industriella utsläppen som det verkligen behöver göras något åt och då handlar det om att politiskt engagera länder.

Och Metallica är i Stockholm nästa vecka. Då kommer lilla jag att njuta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.