b = h ?!
Hej! I noter, är b och h samma sak?? Tacksam för svar!
Frågan kräver ett lite mer ingående svar än ja eller nej.
I Norden och också i Tyskland (tror jag) betecknar man traditionellt tonen som ligger ett halvt tonsteg under C som "H", men internationellt är beteckningen "B" överlägset vanligast.
"B" har i här i Norden också använts som beteckning för ett sänkt (* H (beteckningen Hb, "Hess", finns ju inte), men jag tycker det är blivit mer och mer ovanligt på grund av den uppenbara risken för missförstånd. Själv är jag vanast vid att använda beteckningen "H" istället för "B", men ett sänkt H (B) betecknar jag ändå alltid som Bb, det eliminerar risken för missförstånd.
Är man osäker vad som menas är det bäst att prova båda och se vilket som låter mer rätt.
(* Alltså en 1/2 tonsteg lägre ton, som skillnaden mellan t.ex. D och Db (C#).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Har hört att det var en full munk som skrev fel, därav H där de ska va B :)
hejsan ja de stämmer… vet dock inte om de är så i alla instrument men ja vet att b och h är samma i gitarr o piano de finns en ramsa som min pappa lärde mej på gitarr
en ball/halv groda dansar aldrig ensam :)
då är det lätt o veta vad strängarna kallas :)
Jag spelar piano, och min pianolärare sa att det var någon munk som skulle skriva ner alla noter men tyckte att B:et såg ut som ett H, de är samma, men kallas olika beroende på vad man spelar och vem man pratar med. :)
MVH
SchappisenWilton
va nog så min Gehörs och musiklära-lärare sa också ;D