LEK -vad handlar låttexten om?
Tänkte att vi skulle köra en liten tolknings lek. Man lägger upp en låt text från en låt, antingen hela eller bara några meningar, och så skriver personen under hur h*n tolkar texten. Vad h*n tror att låten handlar om och reflektioner.
Vissa kan ju vara självklara, medans en del är väldigt svåra eftersom alla tolkar texter på olika sätt.
T.ex:
Låttext från låten Iris med Goo goo dolls:
"_And I'd give up forever to touch you,
Cause I know that you feel me somehow.
You're the closest to heaven that I'll ever be,
And I don't want to go home right now.
And all I can taste is this moment,
And all I can breathe is your life,
And sooner or later it's over,
I just don't want to miss you tonight.
And I don't want the world to see me,
Cause I don't think that they'd understand.
When everything's made to be broken,
I just want you to know who I am."
_Tolkning: Jag tolkar det som att antingen handlar det om någon som har mist någon väldigt nära som han älskade. Det första och andra stycket får det verkligen att låta så, "I'd give up forever to touch you" och "And sooner or later it's over" för mig låter det som om när som helst kan livet ta slut och personen skulle göra vad som helst för att få se sin älskade igen.
Men sen sista meningen "I just want you to know who I am" säger ju emot min tolkning, eftersom personen inte ens verkar veta vem "låtskrivaren" är. Alltså kan det ju också handla om olycklig kärlek, då personen i fråga är så otroligt kär men inte vågar eller kan ta steget att berätta hur den känner.
Oavsett vilket så känns texten väldigt plågad och att det är mycket starka och jobbiga känslor att bära på.
SÅ då får nästa person lägga in en text, och personen under den personen gör en tolkning. Man tolkar alltså inte sin egen text som jag gjorde ovan!
Hoppas ni förstår hur det går till! :3
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Ska jag lägga in en ny låttext eller tolka din? :P
Haha kände nu i efterhand att leken kanske var lite långsökt 😊
#1 Lägg in en ny låttext och så får nästa person efter dig tolka den text du väljer :)
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Okej, lägger in texten till Roads Untraveled :) (det är inte så mycket text till den) Weep not för roads untraveled, Weep not for paths left alone 'Cause beyond every bend Is a long blinding end It's the worst kind of pain I've known Give up your heart left broken And let that mistake pass on 'Cause the love that you lost Wasn't worth what it cost And in time you'll be glad it's gone Weep not for roads untraveled, Weep not for sights unseen May your love never end And if you need a friend There's a seat herre alongside me