Annons:
Etikettkluringar
Läst 8551 ggr
LittleGirl
2012-01-24 16:45

Hur ska jag bli bättre på att sjunga?

Hej!

Är lite bekymrad. För att jag sjunger dåligt, det är för lågt och ibland kommer det ut så falska/otränade/tillgjorda toner att man bara skäms för att man lever. På musiken håller vi just nu på med en låt. Jag och en kille sjunger den (inga kommentarer), den heter I Was Made For Lovin' You av Kizz (Inga kommentarer).

Jag sjunger vers 1 och den där jätte ljusa delen av sången "Oooh, I can't get enough" Men det som gör mig så bekymrad är att jag sjunger så lågt. De andra eleverna tycker att vi ska ta in en annan eller en till i sången. Vilket gör mig ännu mer bekymrad för att jag inte står upp mot deras krav och helt enkelt inte duger. Jag är inte direkt någon körsångare, inte för att vara taskig. Men jag är helst inte det.

Och jag får en sådan ångest över mig själv. Nästa musiklektion är imorgon. Och jag vill verkligen vara bra och duga tills dess.

Hemma sjunger jag lite, helst när ingen hör. Eller jag nynnar ofta till låtar och sjunger med. Eller, jag tänker låten i huvudet, eller hänger med eller något skit.

Oftast då är det låtar av mina två favoritband, Evanescence och Within Temptation (Älskar er två<3), men förekommer några låtar av andra band också (även om jag inte brukar lyssna till andra band).

Har planerat att testa på att sjunga låten hemma, rätt låt alltså. Men jag vet inte hur jag ska gå till väga. Tänk om jag misslyckas och inte duger till?

Försökte säga upp mig från sången förra gången. Men min musiklärare lät mig inte göra något. För hon sade att låten var svår, att jag var duktig och klarade mig bra, att jag behövde träna, att jag inte skulle lyssna på vad andra säger.

Och hon var så fin, och jag kände mig misslyckad och grät. Känner mig lite töntig om det. Eller, det tycker nog alla andra :(.

Några tips på vad jag kan göra?

Övrigt?

Annons:
walter
2012-01-25 04:30
#1

Eftersom du har lektion redan idag så kommer mitt tips lite väl sent, men det finns en sajt här på iFokus som heter sång. Kanske du kan få tips där.

hej

LittleGirl
2012-01-25 13:41
#2

Nja, är sjuk idag så jag är hemma.

Tack så mycket, ska ta mitt inlägg dit och fråga.

Jennix
2012-01-25 16:30
#3

För det första, det är som med vilket ämne som helst - du måste träna. Sjung mer, öva hemma, experimentera. Sluta vara rädd för att sjunga "fel" eller falskt. Det kommer med tiden, men rädslan är värst och gör dig nervös. Du ska GILLA att sjunga, då är kroppen och halsen avslappnade och då sjunger du bättre,

Sen om du är alt eller sopran, det är en helt annan sak. Det handlar om var din röst låter bäst. Det har inget med kvalitet att göra, det är bara individuellt. Sen kan man få bredare register och träna upp botten och toppar, men man är liksom vad man är.

Men börja med att acceptera att du har den röst du har NU. DU kan bara bli bättre om du förstår att ingen blir jättebra bara så där, det krävs träning och utveckling och inget man får gratis. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

LittleGirl
2012-01-25 20:36
#4

Det blir så pinsamt om man sjunger fel :(.

Ska pröva det du säger i alla fall.

Jennix
2012-01-26 16:32
#5

#4 Ja, jag förstår att det kan kännas så, men det går över om du blir mer självsäker och tänker att du gör så bra du kan och du duger precis som du är nu. Glad

De som skrattar åt dig är väldigt osäkra själva. Det finns inga proffs som skrattar åt någon som sjunger fel, inte om de har något i huvudet iallafall. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Upp till toppen
Annons: