Annons:
Etikettjazz-blues
Läst 1529 ggr
[KosmosBill]
2/23/13, 10:33 PM

Miles Davis

En av giganterna inom den improviserade musiken är Miles Davis

Den tidsepok jag tycker bäst om med honom är 1969-1971

Här är han live från albumet Miles at Fillmore.

Annons:
klangen
2/24/13, 12:52 PM
#1

kul att du skriver om miles davis.för rätt många år sedan nu,läste jag billy coles biografi om miles.han skrev ju så varmt och beundrande om miles i början,men successivt börjar han bli mer o mer kritisk till hans spelande och hans "sälja sig för pengar musik".ja.ja låter det bekant?bob dylan spelar elektriskt buuh!så reagerar många över genierna som går sina egna vägar.det finns en film från isle of wightfestivalen där bl.a.airto moriera o chick corea är med en av slagverkarna sitter o gnider på något typ av instrument,se den om du inte redan sett den.den är kul.

[KosmosBill]
2/24/13, 2:22 PM
#2

Känner väl till den. Har den på flera ställen.Miles hade i sin septet här både Chick Corea och Keith Jarret på klaviaturer. Fantastrisk sättning förutom den triste saxspelaren Gary Bartz. Jag brukar operera bort framförallt Wayne Shorters hemska solon från -69. Har hittat en fantastisk sajt med botleginspelningar och radioprogram med massor av jazz-fusion konserter  www.jazzfusion.tv 

Har just hittat oredigerad variant av Friday Miles Från "Live at Fillmore"

Här:

klangen
2/24/13, 3:44 PM
#3

fantastiskt ljud dom har på sina el.pianon distat.säger man så.och massor av woah woah som var så vanligt då.wayne shorter däremot är jag själv väldigt förtjust i,men han var ju mer "tiden innan bitches brew förstås.lite mer väluppfostrad i sitt spel,men lyriskt o fint!

[KosmosBill]
2/24/13, 8:46 PM
#4

Visst finns det inspelningar där Wayne låter ok, men ofta var han kakafonisk och rätt jobbig just den här tiden 1969.

På "Friday Miles" så spelar Steven Grossman sax med den äran.

Här är ett bra exempel på en musik med makalös kraft där jag ser det nödvändigt att operera bort Waynes saxsolo.

Men f.ö…..vilken otrolig musik….vilken power!!!

Tror den kan vara knepig att ta till sig för de flesta dock.

klangen
2/25/13, 7:26 PM
#5

jag har precis lyssnat på it´s about…. corea är ju så lyhörd.han o miles har ju nästan katt o råtta lek! måste vara kul för miles. och för chick naturligtvis! vilken musiker skulle inte ha velat spela med honom!miles alltså

Upp till toppen
Annons: