Annons:
Etiketthissa-eller-dissa
Läst 1343 ggr
saga97
5/6/13, 3:22 PM

what?

okej nu fattar jag inte den här en 1:a på hela spotify nu det är typ ganska skumt och det är typ mäst ungdommar som lyssnar på den låter typ som en jävla 70-talslåt om man lyssnar på den 7 gr blir den typ bra är typ 70 tals musik tillbaks ellä? Daft Punk – Get Lucky - Radio Edit

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Annons:
[Morfalum]1
5/12/13, 11:36 AM
#1

Människor som gör musik idag är ju inspirerade av människor som gjorde musik förr, precis som dom som gjorde musik förr är inspirerade av människor som var före dem.

Därför är det ingen riktig klar gräns mellan musik som gjordes förr och musik som görs nu, "gammal" musik finns i den nya musiken blandat med nya saker. Sen finns de ju dem som försöker kopiera musik från förr och få det att låta ungefär som det gjorde förr, typ Top Cats som hade sin lilla stund i rampljuset för ett tag sen. 

Daft Punk tar ju gamla låtar direkt och remixar dem för att lägga på nya grejer, så det är inte alls konstigt om det låter som 70-tals musik :) Det ÄR säkert 70-tals musik som de gjort om lite. Nu orkar jag inte kolla på just den låten… haha, men så är det förmodligen med även den låten du nämner.

Jojaton
5/14/13, 5:18 PM
#2

#1 wow….

Daft Punk gör egen musik, de remixar inte om gammal musik, Get Lucky (och inte bara den, utan deras musik öht) är original. Men de är inspirerade av funk och disco, så det är ju klart att det låter sjuttiotal.

Johanna - Instagram

[Morfalum]1
5/15/13, 11:24 PM
#3

Wow……….värst vad du visste mycket mer och var grymt stolt över det! De använder, eller har använt en del samplingar från "gamla" låtar. Men remix är fel ord, det håller jag med om, de skapar eller har till stor utsträckning använt i sin musik samplingar från gammal musik, finns massor med exempel på bla youtube som låter väldigt bekant. Är det felaktigt att de använder samplingar så Är det förbannat bra plagiat!

JazzBass
5/16/13, 2:05 PM
#4

Först å främst, ber om ursäkt för att jag tryckte på "bra inlägg" för första inlägget, surfade på mobilen och rörde i misstag skärmen på fel ställe.

Jag undrar, vad är det som är fel med musiken från 70-talet, eller lite äldre musik överhuvudtaget? Ny musik skapas av influenser från gammal (eller iaf äldre) musik. Ibland är referenserna tydligare än annars men de finns alltid. I denna låten är referenserna väldigt tydliga, och det första jag tänker på är att det påminner starkt om Stevie Wonder under hans största glansperiod på 70-talet. Musik som jag personligen storälskar. Stevie Wonder var och är en fantastisk sångare, kompositör och instrumentalist, som i stort sett varenda en som förstår sig lite på musik uppskattar.

Alltid kul när det kommer upp nya låtar som påminner lite om det förgångna. Tummen upp för Daft Punk och kul att låten fått sånt bra mottagande. 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Morfalum]1
5/17/13, 4:27 PM
#5

#4 Helt okej! Det var ju ett grymt bra inlägg!

Nej det är verkligen ingen fel på den sortens musik du beskriver, det är bland det bästa jag vet. Jag kan tycka det är lite charmigt och helst ska det vara så orginellt som möjligt.

Smått orelaterat till tråden i övrigt: Jag har dock svårt för är musik-konservartism, där man använder sin kreativitet för att återskapa ett visst sound och liksom skriver utifrån någon sorts package deal. Vissa tar det till och med upp på livescenen med kläder och hela köret. Jag skulle aldrig skriva en ren black metal låt, eller göra en reggae, det blir för trist och plagierat. Har aldrig förstått mig på människor som är intresserade av något sånt.

Upp till toppen
Annons: