Annons:
Etikettspotify
Läst 1137 ggr
[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-09 21:18

Underskattad musik ni vill tipsa om?

Vissa band är jättepopulära och har ett antal miljoner följare på Spotify, sedan finns det de underskattade som är väldigt bra men som ingen hör talas om. Kanske spelar de inte längre, kanske spelar de "fel" sorts musik. 

De band jag följer på Spotify är en av de senare, de djupt underskattade (känns det som). Så tänkte att ni har väl också ett antal sådana band som ni tycker är underskattade. 

Dela de här, jag älskar att hitta nya band/musiker och det gör säkert de flesta andra också :) 

Börjar med några musiker/ Band jag tycker är underskattade så hoppas jag att ni lägger till lite egna: 

Tal Bachman - Har gjort en skiva 1999. One-Hit wonder med She's So High. 
Nine Days - 2000 kom deras första skiva ut med bland annat Story of A Girl, förra året kom deras andra skiva ut. 

The Cab 

Every Avenue

The Maine - En av de få band jag älskar typ alla låtar de gjort. 

Det var mina tips :) Släng in lite egna. Kvittar vilken genre av musik, har ni något ni vill tipsa om så kör på bara.

Annons:
Cireea
2014-01-09 23:15
#1

Jag tycker personligen att vi här i västvärlden underskattar Kpop. Visst, det finns många som tycker om Kpop men inte i den utsträckningen att det kommer grupper till exempelvis Europa osv. eftersom det inte finns nog med fans. 

Ett par gånger har jag varit med om att någon bra Kpop-grupp kommit till Europa men det är väldigt sällan det händer. Inte ens i USA har Kpop slagit igenom nog mycket..

Det finns många bra grupper med mycket bra musik, man måste bara ta sig tid att verkligen lyssna och vilja förstå. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ilenna90
2014-01-10 17:07
#2

Fast att Kpop inte är så populärt här kan väl kanske till stor del bero på att det inte är så många som kan koreanska? och personligen så vill jag gärna förstå texterna när jag lyssnar på musik :) 
Fast såklart tråkigt för dom som faktiskt är fans och så sällan får chans att se spelningar med sina favoriter :/

ilenna90
2014-01-10 17:11
#3

Jag kan tipsa om ett litet indie-popband (2 personer bara, eller om det eventuellt är 3 med en trummis) som jag sett på p&l två gånger och som är ifrån dalarna. 
Dom har riktigt skön musik! :) 

Marigold heter dom och finns på spotify. Mina favoritlåtar är chemistry, you and i know och vagabond :)

Cireea
2014-01-10 17:58
#4

#2 Så kan det vara men TS frågade efter "underskattad musik" och det var mitt svar 🙂Spelar ju ingen roll om det är på grund av språket, genren osv. det är ju underskattat vilket som.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ilenna90
2014-01-10 18:42
#5

# 4
Jaa det är klart, sorry :) Du får ta bort mitt meddelande ifall du vill :)

[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-10 19:24
#6

#5 #4 Tycker att ni båda två kommer med väldigt bra tankar där. Håller med om att Kpop förmodligen är underskattat, bara baserat på att jag inte kan något Kpop band alls. 

Anledningen till det kan ju vara bland annat språk osv, man kanske inte ger det en chans :)

#3 Tack för tipset :D Ska definitivt lyssna på de.

Annons:
ScreamingPony
2014-01-10 22:16
#7

Folkmusik-liknande musik, till exempel keltisk musik och musik skriven av Adrian von Ziegler är väldigt bra. Folkmusik låter väldigt tråkigt, men är egentligen väldigt mysig! :)

Life is about finding people who are your kind of crazy! :D

Min blogg och min We♥It

[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-12 14:21
#8

#7 oh spännande, :D Har inte lyssnat så mycket på Folkmusik men av de jag hört så gillar jag känslan man får av det. Tack för tipset.

KaiPon
2014-01-14 21:51
#9

Aaliyah. Nästan ingen som lyssnar på henne av de jag har runt mg. Vissa vet inte ens vem hon är.

Men hon var min första stora idol och den som fick igång mitt musiklyssnande ordentligt.

Kan hända att så få vet om henne för att hon dog 2001, men iaf en väldigt värdig artist att kolla upp.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-16 08:56
#10

#9 Har jag aldrig hört talas om faktiskt men ska definitivt kolla upp henne också :)

KaiPon
2014-01-20 11:33
#11

#10 Hon var SÅ begåvad att det inte är sant!

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-20 22:24
#12

#11 Brukar inte lyssna så mycket på den typen av musik, men hon är riktigt bra! Väldigt behaglig röst, och musik!

[AnnaFannyKarolina93]
2014-01-20 22:25
#13

#3 GODE GUD :o! Precis den typen av musik som jag gillar.

Annons:
ilenna90
2014-01-20 22:30
#14

#13 åh vad kul att mitt tips kom till nytta för någon :D

Tralle3
2014-01-20 23:59
#15

Underskattad enligt vem? Enligt den generella median, ja det finns många. Sedan beror det ju på ens specifika smak. Skulle nog säga musik från 80-90 talet är underskattad, reggae, soul, pop, blues, latin. Sådant hör man inte ofta på radion, och det verkar inte finnas något stärre intresse för det heller.

[Forummedlemmen]
2014-01-21 15:31
#16

Säg när hör man inte ofta popmusik från 1980- och 90-talen i svenska radiostationer?

KaiPon
2014-01-21 17:39
#17

#12 Åh hon var så begåvad! :(

Sen, för mig, tycker jag att SuG och Alice Nine är underskattade, även i de kretsar jag hänger i. Gazette vet många vilka det är, men få lyssnar på Alice Nine och SuG.

Sen är Jrocken underskattad i helhet, i alla fall enligt mig.

En låt jag tycker är FANTASTISK med Alice Nine är Mirror Ball Vandalize/Piano version. Ett piano + Shous underbara röst, det går inte att bli bättre än så. AEPOHUFD Den är så vacker!

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Forummedlemmen]
2014-01-21 17:45
#18

KaosarN, i USA är det väldigt svårt för ickeamerikanska artister att slå. Bland svenska exempel; även ABBA hade en del problem (Roxette lyckades då tydligen bättre, faktiskt).

Cireea
2014-01-21 17:54
#19

#18 Jag pratade inte bara om USA. Europa är också väldigt dåliga på att ta till sig andra länders musik; alltså musik som inte är på engelska. 

G-dragon och Taeyang (båda från K-pop bandet BIGBANG) har faktiskt tagit sig väldigt långt i USA men inte i Europa. Jag orkar inte skriva en hel berättelse om det, är man intresserad kan man googla det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

KaiPon
2014-01-21 22:11
#20

De svenska banden Kerbera och Overworld tycker jag är lite underskattade också. :)

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
ilenna90
2014-01-21 22:39
#21

#20 
kerbera har väl fortfarande bara två låtar ute? Jag vet att dom haft spelningar men har inte ens hittat några youtube-videos med andra låtar, så jag tycker det är svårt att bilda nån uppfattning om deras musik överhuvudtaget tyvärr :/

KaiPon
2014-01-22 11:00
#22

#21 Kerbera är väldigt nya, ja. Bara släppt två singlar so far, men tycker ändå dom är underskattade.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

ilenna90
2014-01-22 13:34
#23

fast med tanke på att dom haft flera spelningar så lär dom ju ha fler låtar menar jag :)

sist jag var på konsert så såg jag zave dyka upp vid kön hihi ^^

KaiPon
2014-01-22 15:44
#24

#23 Jo dom har ett par låtar redan, hehe.

Ooh, jasså? hehe. Zave är duktg, det är dom alla, men jag har bättre kontakt med Seike haha.

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: