Annons:
Etikettegen-inspelad-musik
Läst 2751 ggr
Honestyisdead
2014-04-06 17:38

Mobilinspelning på konsert

Vad gäller för regler om man spelat in en låt på mobilkameran på en konsert? Får det läggas ut eller det är copyright?

Annons:
[ludden]
2014-04-06 17:44
#1

Större konsert så står det bak på biljetten vad som gäller. Är man osäker kan man kontakta arrangören och fråga vilka regler som gäller.

Honestyisdead
2014-04-06 18:01
#2

Är det inte bandet som bestämmer om det är dom som man filmat?

[ludden]
2014-04-06 20:40
#3

Inte alltid. Större arenor som Globen, Tele 2, Friends Arena tillåter inte ljudupptagningar. Det är arrangören som bestämmer och är den som har bokat artisten och äger rättigheterna. Live Nation som bokar många artister tillåter inte ljudupptagning.

http://www.livenation.se/customerservice

Moalinn
2014-04-07 19:03
#4

Jag har varit på många konserter och jag ser mobiler och kameror precis överallt. Det är systemkameror och riktiga filmkameror som inte kommer in, mobiler och kompaktkameror bryr de sig inte om. Och om de inte bryr sig om att man får med sig det in så kan de inte heller göra något åt det som läggs upp på internet 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[ludden]
2014-04-08 12:24
#5

#4 Anmäla kan dom alltid göra vissa klipp på tex YouTube plockas bort av rättighetsskäl.

Moalinn
2014-04-08 12:44
#6

Jo, fast det står ingenting om det? Det står bara att man inte får ha med utrustning in, men de släpper in mobiler och kompaktkameror där de flesta kan filma och ta upp ljud.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[Blue_Lugia]
2017-04-20 14:01
#7

Jag puttar upp denna tre år gamla tråd, då jag fick ett klipp borttaget. Hade ingen koll på det faktiskt, men tål ju att tänkas på kanske att lämna mobilen hemma. För då lär det ju vara förbjudet för eget bruk med?

[ludden]
2017-04-22 13:49
#8

#7 Så länge du inte sprider vidare klippet så kan du behålla den.

[Blue_Lugia]
2017-04-22 19:46
#9

#7 Att dom kom på just mig då? Man kan ju tycka att arrangörerna borde ha fullt upp med att rapportera personer som lägger upp konsertklipp ( Vilket naturligtvis inte är realistiskt att dom har tid med det) då det flödar av dom på bl. a youtube. Men som sagt jag visste inte att det inte var okej. :( Man lär sig av sina misstag, iallafall det här.

[ludden]
2017-04-24 08:42
#10

#9  Youtube har en skyldighet att rensa bort upphovsrättsskyddat material utan tillstånd annars skulle sajten tvingas till stora böter och nedstängning.

Carrosh
2017-05-01 14:36
#11

#4 Det betyder ju inte att man får gå emot de regler och lagar som finns. Att för eget bruk filma och avbilda är tillåtet, men att sprida det vidare (lägga ut på nätet t.ex.) kan strida mot upphovsrätten.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: