Annons:
Etikettrecensioner
Läst 1528 ggr
[Carpinus]
10/19/14, 8:48 AM

Hur är "Så mycket bättre" 2014?

Så var första avsnittet av årets upplaga avklarad, med Ola Salo som huvudperson.  Jag är långt ifrån någon kännare av The Ark, men de två låttolkningar som jag fastnade för var Amanda Jenssen i "Calleth you, cometh I" och Love Antells "En av oss kommer att dö ung". Även Carolas inlevelse och utspel i sin låt höll god klass. I övrigt ett slätstruket godkänt, även om jag nog hade hoppats lite mer av Kajsa Grytt, medan Johan T Karlsson överträffade mina (lågt ställda) förväntningar. Orup hoppas jag mer av i kommande program.

Eftersom jag inte visste så mycket om Ola Salo på förhand tycker jag väl att jag fick veta en hel del, även om diskussionen aldrig lyfte. Utflykterna kändes (som vanligt) bara kulisser i det övriga. Hur gick det med växterna - åt man upp dem, eller blev de bara dekorationer på bordet? Cricket fick man inte veta så mycket om, men kläderna var ju snygga…

Annons:
[Carpinus]
10/26/14, 3:45 PM
#1

Missade gårdagens sändning av Orups kväll, men tog igen skadan genom att kolla reprisen idag. Tänkte hela tiden ända fram till Amanda Jenssens "Digging gold in USA" att Orups gör sina låtar bäst själv, men hon gjorde verkligen något eget! Det blev fyra poäng för kvällens drottning, för det var hon, och då inte bara på grund av diademet i håret. Trepoängare i mitt protokoll blev "Trouble" med Ola Salo som lockade fram lite Elvisfeeling, "Bara regn hos mig" i Johan T. Karlssons tolkning, som får tre poäng på grund av orkestreringen,  sången var en ren blåkopia av Orups egen version. Tre poäng även till Love Antell, som tänkte lite utanför boxen med sin "Från Djursholm till Danvikstull". Carola får tre poäng för sin gospelkänsla i Sjung Halleluljah (även om det känns lite märkligt med hennes fjortisröst i en fyrtiofemårings kropp), medan Kajsa Grytt får en slät tvåa, godkänt men inte mer, för sin depraverade version av Magaluf.

Kioskbygget höll Timellklass.

Några kommentarer på detta?

[GIKmio]
11/1/14, 1:53 AM
#2

Love Antell och Johan T. Karlsson hade jag i ärlighetens namn ingen vidare koll på.  Carola och Orup har en enorm skattkammare att hämta låtar ur. Men jag gillar Som isarna när det blir vår med Orup som inte tolkades, men karln har gjort så många hits att det skulle krävas ett stort antal deltagare  för att få med det mesta och bästa.

[Carpinus]
11/1/14, 8:37 AM
#3

Ikväll blir det en lite olycklig programkollision, när SvT verkligen tar tjuren vid hornen och slänger in "Moraeus i Orsa" på samma starttid som "Så mycket bättre".  Jag tror faktiskt jag väljer Moraeus och kollar in Amandas kväll i reprisen i morgon i stället.

[Carpinus]
11/1/14, 10:04 PM
#4

Valde faktikst att se "Så mycket bättre" - kollar Kalle på Svt Play istället. Tror det var ett gott val att stiga in i Amanda Jenssens förtrollade värld, t.o.m. den inledande leken kändes meningsfull eftersom den fick alla att släppa loss. Fyrvakteriet var också rätt kul, men det kanske beror på att jag är en fyrfan själv?

Musiken var riktig stark, och ingen ramlade under strecket som jag upplevde det.

Så här är mina intryck:

  • "Dry my soul" är nog svår att misslyckas med för den som törs välja den. Ola Salo gjorde den bra, även om den följde originalet rakt igenom. Bordsdansen på slutet kändes lite som en känd scen ur "Hair". Fyra poäng ger jag numret.

  • "Vill du ha mig?", sjöngFamiljen-Johan. Bra känsla och plus för översättningen. Tre poäng, absolut!

  • Kajsa Grytts "Kall" ("Ghost") gav vibbar tillbaka till Jefferson Airplane, och hennes svenska text var stark. Kul att se henne lyfta sig så markant mot de två första omgångarna. En fyra för det!

  • Love Antell gjorde också en översättning i "Lyckoland". Den här killen fortsätter att imponera på mig! Fyra poäng.

  • Enligt mitt förmenande levererade Orup kvällens höjdare med sin "Magiker". Kul att se Orup prestera, efter en loj inledning. Det här blev en femma!

  • Carola avslutade och gjorde "For the sun" till sin egen, den ger jag en stark fyra.

Många höga betyg, men om jag skall gradera kvällens låtar så rankar jag det så här: Orup-Carola-Grytt-Antell-Salo-Familjen.

Av de program jag sett av "Så mycket bättre" var det här ett av de bästa enligt mitt förmenande, och det skall man förstås tacka kvällens huvudperson för:  Amanda Jenssen har verkligen hunnit få ihop en stark låtportfölj på kort tid!

[Carpinus]
11/8/14, 10:41 PM
#5

Så var det Kajsa Grytts tur, och jag skall väl genast säga att hon saknas i min skivsamling. I sitt program gör hon ett sympatiskt intryck, även om jag inte tycker att jag vet särskilt mycket mer om henne nu än jag gjorde när programmet började. Hennes musik präglades av sin tid, och de nya versionerna gav inte speciellt mycket. Ett undantag fanns, men det är en låt hon skrivit senare. Så här tyckte jag om kvällens inslag:

  • "Slicka mig ren" med Johan T Karlsson kändes artificiell- upplever honom som rätt förutsägbar vid det här laget. Två poäng är nog så högt jag sträcker mig.

  • "Bakom allt" med Carola börjar oroväckande svagt, men hon lyfter den i refrängerna. Fick då lite melodifestival över sig, som det påpekades vid bordet. En stark trea kan den väl vara värd.

  • I "Dunka varmt" lät Love Antell som en prepubertal Ulf Lundell. Ögonen på artisterna runt bordet talade om underbetyg. En tvåa max får den.

  • "Brinna" sjöng Orup rutinmässigt. En tvåa där också.

  • "Allt faller" räddade Salo kvällen med. Mycket väl framförd, och Ola Salo skall ha en extra loge för att han textar sina låtar så bra. En fyra ger jag med nöje!

  • Sist kom Amanda Jensen i "Vågar du va´ ensam". Vill så gärna ge henne högre betyg, men det blir trots allt bara en trea, mest beroende på att låten i sig kändes rätt svag. Trea är bra betalt, anser jag.

Inledningsleken var säkert kul för de medverkande själva, i programmet kändes den försumbar. Kransbildningen var väl tänkt, men den kändes ändå lite vanmäktig. Världen förändrades inte alls i det ögonblicket, om det var så man hade tänkt. Reflektion i övrigt: Carola verkade, med undantag av sitt framförande, mest ha suttit av tid vid bordet. Sade hon något alls?

Nästa vecka är det Johan T. Karlssons tur, och jag överväger starkt att titta på Moaeus  i stället. Förhandsvisningen från avsnittet lovade inte gott…

[Carpinus]
11/15/14, 11:11 AM
#6

Tittarsiffrorna för "Så mycket bättre"  har sjunkit konstant avsnitt för avsnitt i år, från knappa 2,2 miljoner för premiärprogrammet med Ola Salo till knappa 1,4 för det senaste med Kajsa Grytt. Det är nog risk för ytterligare minskade siffror ikväll, då "Familjen" (Johan T. Karlsson) är huvudperson. Gissar att Moraeus har chans att gå förbi i tittarstatistiken i kväll, samtidigt som EM-kvalet i fotboll också konkurrerar. Själv lämnar jag walk over till kvällens sändning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: