Annons:
Etikettnyheter
Läst 2596 ggr
[Lollo 97]
2014-11-29 16:12

Scenskräck

Vet inte om jag kommit rätt nu.

Jag har ganska kraftig scenskräck. Jag vågar inte sjunga inför mina bästa vänner ens. Och nu ska vi sjunga inför musikläraren på skolan, jag vågar inte. Jag blir så nervös så jag mår dåligt utav det.  Jag älskar ju att sjunga och de gånger jag har sjungit för mina kompisar har de sagt att jag är jätte duktig (inget jag tycker själv).

Någon som har några tips på hur man kan få bort scenskräcken sakta men säkert?

Förlåt för rörigt inlägg.

Annons:
Medaljjägaren
2014-11-29 16:40
#1

Hm… Jag har ju typ inte scenskräck om man säger så, men kanske om du är ute och går t.ex. så kan man ju säga "hej" till folk. Det är ju som att säga något till någon man inte känner. Fast ganska kort bara. Ska du sjunga själv eller ska du och massa andra sjunga? Om man är bra på att spela teater, eller kanske inte bra, men typ, ja, vad ska jag säga? nej men typ (typ, typ liksom, asså, typ, typ, typ, liksom, typ, asså, typ, liksom..) om du ska sjunga själv så kan man ju låstas att man är någon annan, för då kan man ju låssas att det är någon annan som sjunger. Om du verkligen inte vågar och ska sjunga i en grupp (eller kör kanske det heter?) så kan du ju alltid mima. Fast då måste man ju kunna något teater grejs igen. Om du verkligen verkligen verkligen och verkligen igen, inte vågar så kan du ju låtsas (teater igen 😲) att du har lite problem med magen, så kan du ju gå på toa när ni ska sjunga.

YEY, INSIDER!

[Lollo 97]
2014-11-30 10:31
#2

Jag ska sjunga själv :/ Om jag inte sjunger så får jag inte något bra betyg :/

Knasper
2014-11-30 20:39
#3

Kognitiv terapi innebär väl att man utsätter sig för det man tycker är jobbigt..

En tanke: Testa som gatumusikant!

Jag förstår att det är jobbigt, men det är även en möjlighet.

Lycka till!

Hippieelsa
2014-12-01 07:46
#4

Jag ska också sjunga för min musiklärare men jag är inte nervös över det eftersom det bara är han som kommer höra det🎧

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

[Saoirse]
2014-12-01 13:22
#5

Ett tips som jag kan komma med är att först börja att sjunga för dina närmsta kompisar. Men börja med att stå med ryggen vänd mot dem. När det börjar kännas okej så kan du vända dig mot den och sjunga för dem, fast utan att titta. Då kan du välja att antingen blunda medans du sjunger eller titta åt ett annat håll. Ta små steg i taget och berätta sedan för din lärare att du är väldigt nervös.  hoppas det går bra för dig och lycka till 🙂

[Lollo 97]
2014-12-01 15:25
#6

Tack för alla tips, skulle sjunga idag men han såg på mig att jag var nervös och nästan gråt färdig. Så han sa att jag behöver inte sjunga. Sen satt vi och prata varför jag var så nervös. Kändes faktiskt bra att få prata om det och jag behövde bara säga till honom om jag var redo att sjunga. 

Är så att när jag var mindre så sa en tjej till mig att jag sjöng dåligt, jag tog ju såklart åt mig. Sen hade läraren pratat med henne dagen efter hon sa att hon inte menade det men jag trodde henne inte. Sen så skrattar folk åt mig när jag gör fel. Är ju lite utstött :/

Men tackar än en gång för alla tips och jag ska pröva dom :)

Annons:
[Nampheet]
2014-12-01 16:08
#7

oj då!

Jag har aldrig varit rädd på scenen! jag älskar och stå på scenen! Men jag blir såå nervös som attans! Men när jag väl är på scen så tänker jag att det är bara och sjunga på!!

Det blir jätte kul!

Och mina kompisar sa till mig engång när jag skulle uppträda att jag skulle tänka mig att alla andra va nakna och då blir det pinsamt för dom och inte mig själv!  😃

Hippieelsa
2014-12-01 19:55
#8

Jag ÄLSKAR att sjunga och har inte direkt scenskräck. I Lördags sjöng jag för typ 80 personer. Det var jätteläskigt men jättekul. Jag sjöng två sånger och när jag skulle sjunga första sången darrade hela kroppen hur mycket som helst men när jag väl började sjunga var det bara kul :) Den andra sången jag skulle sjunga (en duett) misslyckades jag till och med totalt med då jag och hon jag sjöng med tappade bort oss i sången men  det var kul ändå :) Så tänk såhär ni som har scenskräck: Man behöver inte alltid lyckas. När det gäller just att stå på scen får man oftast mer än en chans här i livet.

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Medaljjägaren
2014-12-03 18:09
#9

#6 sån tur att ni fick prata i alla fall.

YEY, INSIDER!

Molliza
2014-12-03 18:25
#10

För mig har det funkat att tänka; vad är egentligen det värsta som skulle kunna hända, vad är det egentligen man är rädd för? i ditt fall ju att någon ska tycka du är dålig.

 Men (om man nu inte har en urusel lärare) så kommer ju han/hon inte säga att du var dålig eller liknande, och det är alltså inget att vara rädd för eftersom inget allvarligt kan hända! går det dåligt så går det dåligt och då är det bara så men det är inget att vara rädd för

och Som #8 sa:  man behöver verkligen  inte alltid lyckas och det kommer inte bli perfekt första gången man gör något nytt!

Jag var i precis samma sits som du så jag vet precis hur det känns. men jag sjöng och det gick faktiskt ganska bra. Så kämpa på!

_Fisken
2014-12-03 21:10
#11

Min dotter kan aldrig sjunga inför familjen. Hon måste ha en scen och mycket folk. Jag tror det handlar om att gå in i en roll.

Weasley
2014-12-04 22:14
#12

Jag blir ju asnervös när jag ska spela och sjunga men jag brukar typ skämta till det så då blir det en rolig grej. Det är svårt att få det rätt men jag typ lådsas vara rädd först å bah: eh.. Hej… *vink vink* jag brukar faktiskt tänka "du är en bajskorv, jag är bra på ***, du är en bakskorv, jag är bra på ***" (***= vad jag ska gära) Sen innan måste du: Gå på toa Ta djupa andetag, Prata med någon Ha kul och värm upp humöret genom att prata och skratta. Det funkar för mig :) Men typ inte för nån annan ._.

Trololololololololololo

Upp till toppen
Annons: