Annons:
Etikettövrigt
Läst 658 ggr
halloonsodaa
2015-06-04 18:44

Musikupplevelse, tenta

Hej allihopa!

Jag håller på med en tenta inom musikpsykologi och skulle vilja göra en lite mindre undersökning. Tentan handlar om musikupplevelse och ett problem inom just undersökningar i musikupplevelse är att få reda på varför vi reagerar som vi gör till musik. Detta är förstås väldigt individuellt och näst intil omöjligt att få reda på men forskarna försöker så gott det går. Men medan vissa forskare verkligen vill få reda på varför vi reagerar som vi gör så vill vissa forskare lägga det åt sidan. De påstår att själva musikupplevelsen skulle förstöras genom att ta reda på varför. Vi ska helt enkelt låta det vara som det är och vara nöjda så.

Min fråga till er är då:

- Skulle ni vilja få reda på varför ni blir ledsna/glada/arga/rädda osv när ni lyssnar på musik? eller tycker ni att det skulle förstöra musikupplevelsen?

- Varför tycker ni som ni gör? Behövs ingen lång utläggning.

Min tenta ska in på söndag så vill ha svaren till lördag kväll! Blir så himla tacksam för svar:-)

//Johanna

Annons:
Cireea
2015-06-04 20:30
#1

Jag är kluven i frågan. Samtidigt som det skulle förstöra upplevelsen så skulle det vara intressant att veta varför. 

Jag känner dock mest att det inte spelar någon större roll om jag inte vet. Jag har inte vetat hittills så då kan jag lika gärna fortsätta vara ovetandes om varför jag känner som jag gör när jag lyssnar på musik. 🙂Jag känner som inget behov av att veta..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: