Annons:
Etikettövrigt
Läst 3878 ggr
Cireea
9/16/15, 10:44 AM

Instrumentalt

Instrumental musik är något som verkligen kan leta sig rakt in i själen. Jag älskar att lyssna på just instrumentalt, men inte kan väl jag vara den enda? 

Har ni några bra instrumentala låtar som ni vill dela med er av? Gör det i den här tråden så vi kan få ta del av varandras favoriter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Niklas
9/16/15, 10:50 AM
#1

Det finns väldigt mycket instrumental musik jag gillar. Klassiskt till exempel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Cireea
9/16/15, 12:44 PM
#2

#1 Du har inte lust att dela med dig av en låt eller två? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Niklas
9/16/15, 1:34 PM
#3

Jo då. Här är ett exempel.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ilenna90
9/16/15, 7:43 PM
#4

jag lyssnar inte så mycket på instrumental musik men den här tycker jag verkligen om:

ilenna90
9/16/15, 7:46 PM
#5

och här kommer en till; är en av mina absoluta favoritlåtar (den vanliga versionen med sång alltså) som jag sen lyckades hitta som instrumental - tycker den blir riktigt häftig då också - fast vet inte om den skulle gillas lika mycket av någon som inte hört den riktiga versionen haha? ^^

Snurrig
9/16/15, 8:37 PM
#6

#0 Wolf Bloodlåten du länkade till är en av mina favoriter. Adrian von Ziegler som har gjort den har jättemånga andra låtar som är superbra. Har ni inte kollar in hans verk så borde ni göra det. Man blir aldrig besviken.

Saving Josh av Trevor Morris är en annan favorit. Går inte ens att förklara hur jag känner. Den är verkligen speciell. ❤️

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Cireea
9/16/15, 8:40 PM
#7

#6 Det var du som fick mig att älska den! Jag fullkomligen älskar vargar och den den där fastnade direkt! Perfekt för mig när jag skriver FanFics, den har sån jäkla känsla i musiken. 😍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ford -57
9/16/15, 8:41 PM
#8

Instrumentalt önskas, här kommer en riktig höjdare, inget datorstyrt här inte men spelglädje. Håll till godo👍

Ford -57
9/18/15, 8:55 PM
#9

Å där blev d slut på instrumental intresset, el. va ja oseriös???

Nä, vi kör en till👍

Ford -57
9/22/15, 7:27 PM
#10

Blev d totalt slut på intresset här????🥵

Cireea
9/22/15, 7:33 PM
#11

Jag väntar på att fler ska dela med sig av instrumental musik! 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

felle-j
9/22/15, 9:09 PM
#12

Instrumental metal såsom Transylvania av Iron maiden eller Call of Cthulu och Orian av Metallica gillar jag väldigt mycket. Apocalyptica är ett band från Finland som för det mesta spelar instrumental hårdrock på cello. Kanske inte låter så spännande men det är väldigt bra! Apocalyptica har även gjort flera instrumentala covers av Metallicalåtar.

Falconer har några bra instrumentala låtar, till exempel Eklundapolskan och Gammal Färbodpsalm

Sen gillar jag också instrumental folkmusik med fiol, dragspel och sådant, typ skotskt/irländskt eller som Orsa Spelmän.

felle-j
9/22/15, 9:14 PM
#13

Sån musik som i #1 är väldigt bra också! 😃

Annons:
Cireea
9/26/15, 1:22 AM
#14

En av mina absoluta favoriter! 

Det är så otroligt mycket känsla i den här, en perfekt låt för mig att skriva till när jag behöver lägga in det där lilla extra. Den här låten ger mig exakt det! *ryser*


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Moalinn
9/26/15, 2:44 AM
#15

Ni som gillar instrumentalt borde kolla in post rock. Kanske inte faller alla i smaken men shiiiiit vad bra det är, speciellt live! God Is An Astronaut spelade i Sverige för bara några veckor sedan och jag som ändå inte lyssnat på just post rock speciellt länge fick en helt otrolig känsla när jag stod där bland allt folk och bara "kände" in musiken. Nästan magiskt alltså haha!

Band jag själv tycker är rätt najs är God Is An Astronaut och Caspian men finns säkert fler bra band, har inte kommit så jättelångt än haha.😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

sanpire
9/28/15, 6:16 PM
#16

Men åh vad många bra tips, behöver fler instrumentella låtar på min spotifylista som jag alltid lyssnar på när en är ute och går (här hittar ni listan) så denna tråd kom väl till pass :D 
Själv må jag tipsa om Outlander soundtracket av Bear Mccreary, så fantastiskt!

JazzBass
10/2/15, 8:25 AM
#17

En stor del av all jazz är ju instrumental, och det gäller väl de flesta subgenrerna också. En av mina största favoriter är Pat Metheny, som visserligen ofta har röster med i sin musik men de används mest som instrument, utan ord. Här är låten Third Wind från skivan "Still Life (Talking)", en av hans bästa låtar enligt mig, och skivan är fantastisk som helhet också. (Om nån tycker den här låten är lite svår att ta till sig så lyssna istället på Last Train Home eller Spring Ain't Here. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
10/2/15, 8:46 AM
#18

Ett klipp till måste jag lägga in. Jag lyssnade i 20-årsåldern väldigt mycket på Toto, det var nästan det enda jag lyssnade på faktiskt under några år då, och älskade deras jazzfusioninspirerade låtar Jake To The Bone och Dave's Gone Skiing. Gitarristen och sångaren i bandet, Steve Lukather skaffade jag flera skivor av också, och hans andra soloskiva, "Candyman" från -93,  som också gavs ut under namnet Los Lobotomys,  var till min stora glädje väldigt fusionorienterad. 

Den här låten kommer från just den skivan och jag tycker det är en fantastisk låt, med stora svängningar i dynamik och stundtals ett grymt ös. Vidare är jag helt fascinerad av basspelet på låten, och kan inte förstå hur basisten klarar av sextondelarna som börjar ungefär vid 5:30.  Som helhet gillar jag också skivan som rör sig mellan bluesig rock och jazzfusion. Den innehåller många väldigt bra spår. Det här är väl jazzigaste låten. Song for Jeff är sista låten på skivan, också instrumental, och dedikerad till Totos då nyligen avlidne trummis Jeff Porcaro, en av världens bästa trummisar enligt väldigt många inklusive mig. Den återspeglar alla känslor som Steve måste ha känt efter att ha förlorat sin nära vän och bandkompis plötsligt efter minst 20 års nära vänskap, på ett mycket vackert vis. Mycket värd att lyssna på den också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Flöffo
10/3/15, 11:47 AM
#19

Jag lyssnar alltid på instrumentalmusik när jag tecknar eller håller på med bild. För några månader sen lyssnade jag bara på instrumentalmusik och filmmusik, men inte lika mycket längre. Älskar det fortfarande dock :)

Utöver den TS länkade så är dessa mina favoriter just nu:

https://www.youtube.com/watch?v=j-Fhx2IEztw

https://www.youtube.com/watch?v=lzU26jUnE7k (gillar många av hans låtar, speciellt från detta album)

https://www.youtube.com/watch?v=9Xwa4LsLPhw

https://www.youtube.com/watch?v=0zAspzNfHCs

https://www.youtube.com/watch?v=mRbC2g7xy2E

Låtar från Rodrigo y Grabriela 

https://www.youtube.com/watch?v=6CJ96LGGP6w (älskar alla låtar från HTTYD och HTTYD 2, men den här är min favorit. Har lyssnat sönder den i flera år utan att tröttna. Numera lyssnar jag oftast bara på den när jag känner att jag behöver lugna mig, typ om jag håller på att få en panikattack) Man kan säga att denna är min favorit. 

Har så många andra låtar, men känner att inlägget redan är lite långt :P

//Flöffo

Ford -57
10/24/16, 5:45 PM
#20

Meera Svensk instrumentalmusik.

Annons:
[Otippbar]
10/31/16, 1:57 PM
#21

Lyssnar just nu på två pianister, Martin Jacoby och Chad Lawson. Förmedlar en känsla som går rakt in i själen  :). Svårt att välja ut de jag tycker är bäst, men här är två:

https://www.youtube.com/watch?v=1IhUYZffxw4

https://www.youtube.com/watch?v=IRkxXPmqfro

blodörn
10/31/16, 4:54 PM
#22

Clair de lune. Den är en av mina favoritlåtar någonsin.

Do as you would be done by - And think for yourself

Ford -57
10/31/16, 7:31 PM
#23

Lite långsamma för min del, men alla kan ju inte tycka lika👍

Ford -57
10/31/16, 7:39 PM
#24

Här kommer en låt av Tchaikovsky, håll till godo music lovers😉

Ford -57
11/11/16, 5:21 PM
#25

Fredagkväll, lämpligt me en instrumentalare som var sign.melodi till grammofonhörnan me Kersti Adams Ray Fre.kvällar på 60 talet. Eller va tyx music lovers👍

Upp till toppen
Annons: