Annons:
Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 4079 ggr
Elliiez
2016-03-19 22:10

Hur svårt att lära sig spela cello?

Jag vill börja spela cello. Dock är det mitt i en termin och svårt att hitta kurser/lektioner. Sen fick jag en idé att lära mej helt själv på egen hand (böcker, videos och andra läromedel)
Nu undrar jag bara hur svårt det egentligen är. Så jag inte tar alltför mycket vatten över huvudet..
Bakgrund: Jag har spelat piano i tio år i sommar, dock en paus i fyra år. Jag läser noter. Har aldrig hört något negativ om när jag spelat för någon, bara positivt. När jag började med lektioner för tio år sen  behövde jag bara läroböckerna i nån månad sen fick jag gå direkt på vilka låtar jag ville.
Min familj tror faktiskt att jag skulle klara det här helt själv om jag verkligen vill. Jag har lyckats med mycket tackvare min envishet och min "besatthet" om jag verkligen vill något.
I så fall hyr jag en cello första halvåret. Men någon som vet HUR SVÅRT det är? Nå tips på böcker? Tips på hur jag ska göra i början med grunderna? Vill inte starta något om det är alldeles för svårt på egen hand.

Annons:
Cireea
2016-03-19 23:25
#1

Jag tror ingen kan egentligen säga hur svårt det är då det är otroligt individuellt. För vissa är det säkert oerhört lätt medan andra kan ha vissa svårigheter. 🙂 Sedan, bara för att man lärt sig spela ett instrument utan bekymmer betyder det inte att man har lika lätt med andra.

Jag lärde mig keyboard utan problem, det tog inte alls särskilt lång tid innan jag fattade grejen. Men jag har enorma problem med gitarr.😐Det kan ju också ha att göra med hur intresserad man är av själva instrumentet, hur mycket tid och energi man lägger på att lära sig .. eller också handlar det om hur man väljer att lägga upp sin egen läroplan. 🙂

Om du tror att du klarar det, så testa att lära dig på egen hand. Det värsta som kan hända är att du själv inser att du kanske behöver en hjälpande hand för att lära dig spela cello. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Elliiez
2016-03-20 08:56
#2

Gitarr har jag oxo svårt för. Men jag kom fram till att om man inte sjunger, spelar i band eller är expert så e gitarr rätt oanvändbart. Har du något tips på hur jag dka lägga upp läroplanen? :) helt från start/grund

Saga85
2016-03-23 03:31
#3

Jag spelade fiol i 4 år (via musikskolan) och det var väl först efter ett par år som det inte lät som om jag slaktade en katt. Det kommer antagligen inte låta riktigt lika illa med en cello, men bered dig på att det kommer låta  skränigt den första tiden.

Men låna en bok på biblioteket/köp, gärna något med en cd-skiva till och öva på. Jag läser till bland annat musiklärare i F-6 och jag säger som jag kommer säga till mina framtida elever - öva, öva, öva. Är det något särskilt stycke som är extra svårt? Repetera, repetera, repetera. Typ 😉Musik ska vara kul, men ibland måste det vara tråkigt för att utvecklas. Det är en väldig skillnad på stråk- och klaviaturinstrument, själv har jag precis lärt mig förstå piano även om jag kan läsa noter.

Är självlärd på gitarr, och inte måste man sjunga eller spela i band för att det ska var användbart. Har spelat i över 15 år nu, är långtifrån expert men jag kan spela bra.

Men lycka till och kör på!

Upp till toppen
Annons: