Annons:
Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 1230 ggr
julienw
2016-05-03 15:38

Stränga om specifik gitarr

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag vet hur man strängar av/om en del gitarrer, men denna har jag ingen aning om hur man ska dra loss strängarna vid stallet? Ska jag bara försöka spänna av dem vid skärmskruvarna, så att strängarna vid stallet går av?

Annons:
JazzBass
2016-05-04 09:42
#1

Gör absolut inte så som du beskrev, utan tvärtom: Lösa på stämskruvarna tills det går att ta bort strängarna från dem. Sen drar du strängarna genom hålet vid stallet på bilden, och kan lägga dit en ny. Byt gärna en sträng i taget så belastningen från halsen inte ändrar, i alla fall om du kör med likadana strängar (samma tjocklek och spänning).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-05-04 09:49
#2

Fråga gärna en erfaren gitarrist om råd för hur man lägger dit strängar på en stålsträngad gitarr. Det finns några fallgropar som man kan undvika om man monterar strängarna med omsorg. Det jag tänker främst på är att se till att det åtminstone blir några varv på strängstolpen när man spänt strängen till rätt tonhöjd, att man ser till att linda upp strängen med lite spänning på från början, och inte gör nån knut eller nåt när man börjar. Det lönar sig också att dra en del i strängen direkt efter att den är monterad varvid tonhöjden faller, stämma upp till rätt tonhöjd igen, och upprepa detta några gånger tills strängens tonhöjd inte längre sjunker nämnvärt av att man drar i den. Då håller gitarren stämningen mycket bättre.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: