Annons:
Etikettkonserter-festivaler
Läst 1553 ggr
[Blue_Lugia]
2016-10-07 18:16

Med eller utan öronproppar?

Kör ni med öronproppar på konserter, eller är ni lite "hardcore" och kör utan? Jag skulle inte riskera mina öron. Har en lätt tinnitus/öronsus som hörs när det är helt tyst, inte annars dock. Men om jag utsatt mig för högt ljud en tid så tjuter det verkligen ett par dagar. Jag gjorde misstaget en gång och drog ut ena öronproppen då jag mitt under musiken försökte fråga en av vakterna om något. Jag hörde honom knappt, och trodde dum som jag var att det skulle bli bättre av att göra så…. Den korta stunden gjorde att jag hade ringande ljud i just det örat 2-3 dagar efteråt :/ Så jag är rätt känslig för starkt ljud. Brukar se att dom flesta inte har något i öronen, och tänker att hur sjutton står dom ut? Men som sagt jag är inte lika risky, ibland skäms jag nästan när jag står och pillar i mina proppar och undrar om folk tycker man är lite mesig.

Annons:
Wellcraft
2016-10-07 18:31
#1

Man gör som man själv vill, inget är mesigt eller dumt.
Jag har aldrig använt proppar eller dylikt, vet inte varför.
Har tinnitus tror jag, då det alltid ringer i öronen när det är helt tyst. Inte tänkt på det.
Gått på mååånga konserter i mitt liv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Moalinn
2016-10-07 19:07
#2

Har under de senaste åren inte kört med öronproppar och det har fungerat alldeles utmärkt, förutom tinnitus då. Att vara halvt döv efter har varit en del av hela upplevelsen. Men de senaste spelningarna har jag faktiskt haft öronproppar och det är väldigt bekvämt, dessutom slipper man uppleva sista bandet som kasst på grund av att man har sett 5 band innan. Man vänjer sig allt eftersom men när de pratar låter det som de andats in helium eller något vilket är lite skumt egentligen 😃 Så jag kör nog med öronproppar hädanefter eller iallafall på de spelningar där ljudet är lite sämre.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

ilenna90
2016-10-08 00:45
#3

tycker det är mesigare att inte våga ha öronproppar faktiskt :D hur kul kommer det vara att gå på konserter framöver om man förstört sin hörsel typ? ;) 
det finns ju särskilda musiköronproppar (det brukar jag använda) och dom syns ju knappt heller, till skillnad mot sånna där billiga och dåliga illgula. 
så jag tycker du ska köra på öronproppar - särskilt eftersom du redan är ljudkänslig :)

[Blue_Lugia]
2016-10-08 01:36
#4

#3 Dom gula hör man ju ingenting med nästan. :) Finns ju några öronroppar med snören på apoteket, dom funkar för mig och man kan ju använda dom flera gånger med. Inte optimalt kanske, men inte alla som har råd med specialgjorda heller. Jag tänker lite likadant, man vill ju inte minnas konserten som att "det var den dagen jag fick tinnitus" istället för att minnas dagen med glädje. ; ) Jo jag fortsätter med öronproppar. Frågan var mer ställd till er andra hur ni gör eller inte, då jag som sagt inte sätt många som använt det. :)

[RC1393]
2016-10-08 15:36
#5

Jag har alltid med mig, sen beror det lite på om jag använder dem eller inte. När jag var och titta på Sabaton stod jag rätt långt bak med min syster och då klarade jag mig bättre utan än med, men står man längre fram (särskilt inomhus) brukar jag ha.

Carmarino
2016-10-08 16:06
#6

En sak man nog inte tänker på innan det drabbar en, är att när man väl sabbat sin hörsel så kommer musiken att låta annorlunda. Vissa toner hör man inte och andra förvrängs så att musiken inte låter som den gjorde när man hade full hörsel.

Förstår för övrigt inte logiken i varför musiken måste vara så hög att alla behöver hörselskydd. Är det inte bättre att sänka musiken några decibel istället?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2016-10-09 12:06
#8

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Saga85
2016-10-26 19:53
#9

Jag har en väldigt mild form av tinnitus - låter lite som en gammal tv som nyss stängts av. Fick det dock efter en öroninflammation när jag var 17. Den finns alltid där, och har vant mig vid att jag aldrig någonsin kommer höra total tystnad. Ibland blir det högre tjut - antingen när jag är uppstressad eller totalt avslappnad. Tack och lov är det bara tillfälligt.

Finns dock många former - och även att man kan få nedsatt hörsel.

Om man får tillfällig tinnitus är det en varningsklocka. Har man otur så blir den tillfälliga tinnitusen permanent.

Vi hade en föreläsning i hörselvård och vår föreläsare pratade om att det fanns "stenöron" och "glasöron" - att vissa kan gå hela livet och jobba i miljöer med hög volym utan att det påverkar hörseln alls medan andra kan få hörselskador även utan att arbeta i sådana miljöer.

Som i den här fina videon - det är vad jag hör konstant.

[Blue_Lugia]
2016-10-27 01:39
#10

#9 Vet inte om jag skrev det, men har skrivit i en annan tråd. Har också konstanta ljud i öronen, oftast inget jag hör om jag inte fokuserar på det. Kan också få högre tjut om jag är stressad, vilket dämpas efter lite sömn.

[Stoffe.]
2016-10-31 10:04
#11

Har med mig öronproppar alltid.

VästkustFia
2016-11-12 23:56
#12

Inte för att jag går på konserter ofta men det beror ju helt på vad det är för sorts musik. Visor eller annat stillsamt, självklart nej. Brötig rock, självklart ja.

Upp till toppen
Annons: