Annons:
Etikettidol
Läst 1516 ggr
tiger tok
2017-07-23 11:07

Er idol?

Ja, vem är er musik idol? Hur länge har hen varit er idol?

Annons:
Herveaux
2017-07-23 11:35
#1

Bruce Dickinson, sångaren i Iron maiden. ❤️
Han är inte bara min idol inom musiken utan en människa jag ser upp till och beundrar på många sätt.

Tror jag började lyssna på Maiden…runt 2003 kanske?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Halvdansken
2017-07-23 11:43
#2

Tom Petty och Bruce Springsteen. Sen början av 80-talet.

#1. Bruce är intressant, kul att han flyger deras jumbo själv!

Denna Take-off är lite kul ca 2.30 säger de "AD 666 switching… " (de byter till annat kontrollcenter). Men de har sitt eget flightnummer 😃

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2017-07-23 11:59
#3

Freddy Mercury har varit min stora idol sedan 70-talet och det var sorg när han dog.😕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Moalinn
2017-07-27 23:17
#4

Idol vet jag inte men någon jag sett upp till väldigt länge är ju Chester Bennington, hans död är både tragisk och sorglig 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Blue_Lugia]
2017-07-31 23:46
#5

Idol eller snarare någon känd person som jag "tyckt om" eller som Moalinn säger, sett upp till, har jag inte haft sen tonåren (vilket var ett tag sen) och då var der förmodligen något popsnöre typ…. xD Man ser annorlunda på kändisar som ung, då kan dom vara som "gudar" för en nästan xD Nu har jag som sagt inga längre, för man inser ju att kändisar är människor med fel och brister dom med. Vad jag däremot skulle vilja haft just nu är en klok och förstående vän. Det hade varit något att "se upp till", ensam som jag är. Men det är en annan historia. ; )

Carrosh
2017-08-02 10:33
#6

Dave Mustaine i Megadeth. Dels så har jag alltid älskat deras musik, och även Metallica (där Dave var med från början). Dave har gått från riktigt kassa förhållanden till att bli något stort och tagit tag i sin situation. Han fick hjälp av bl.a. Alice Cooper att komma ur sitt missbruk och har kämpat som en dåre för att hålla sig på banan alla dessa år. Efter en skada i handen 2002 sa läkarna att han kanske inte skulle kunna spela igen, att han skulle vara glad om han fick tillbaka 80% av sin tidigare funktion i handen. Men han kämpade på och han spelar likförbannat lika bra igen (om inte bättre). Han har ju verkligen visat att man får det man kämpar för!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
blodörn
2017-08-02 13:44
#7

Mozart.

Do as you would be done by - And think for yourself

DogeLove
2018-08-04 20:05
#8

Marina Diamandis! ❤️

Loka03
2018-08-20 13:33
#9

Oj många! Men mina top fyra är

Gary Numan, Kate Bush, Mozart och Thåström!❤️

Are humans real?👽👽👽

Rosisa00
2018-09-01 20:42
#10

Molly Sandén och Demi Lovato. De har så fina röster och är så öppna om sina problem och vad dom gått igenom. Dom visar att det går att kämpa vidare och få det bättre! Dom hsr varit mina idoler i många år.

videofotografen
2018-09-02 08:42
#11

Jag vill inte kalla dom "idoler" utan snarare grupper eller artister som har påverkat mig och min musiksmak oerhört mycket.

The Beatles - helt outstanding

Elvis Presley - kommentar överflödig

Jimi Hendrix - troligen världens bästa gitarrist som var långt före sin tid

Led Zeppelin - en grupp som blandade hårdrock med folkmusik

Pink Floyd - ingen hade skapat något liknande innan

Black Sabbath - troligen världens första hårdrocksgrupp

Deep Purple - Mark2 sättningen var outstanding

David Bowie - en otroligt bra sångare

Creedence Clearwater Revival - västkustrock när den är som bäst

Frank Zappa - en gitarrist som både var skicklig och kunde skriva underfundiga texter.

samt tre artister som är aktiva än idag…

Joe Satriani - en av världens skickligaste gitarrister idag

Metallica - dagens HM

Rammstein - tyska industrirock när den är som bäst

Videofotografen > http://www.videofotografen.com
Elektronikfreak > http://www.elektronikfreak.com
Stoned Records > http://www.stonedrecords.net
Bilder från Öland > http://www.olandturist.com

JazzBass
2018-09-11 14:42
#12

Stevie Wonder måste jag absolut räkna som en av mina största idoler. Mest gillar jag hans musik från 70-talet och början av 80-talet, även om det mesta han har gjort har varit riktigt bra. Han utmärker sig speciellt för hans förmåga att förmedla och väcka olika känslor, inte minst glädje/lycka som i t.ex. i Isn't she lovely. 

En annan riktigt stor idol musikaliskt sett är jazzgitarristen Pat Metheny. Hans skiva "Still Life (Talking)" är tveklöst den jazzskiva som snurrat mest i min stereoanläggning, även om han har flera som är ungefär lika bra. Väldigt vacker, stämningsskapande musik.

Steely Dan har jag alltid tyckt massor om. Ingen annan har skrivit musik som dem, med intressanta utstickande ackordföljder och melodier, och märkliga kufiska texter som är raka motsatsen till vad man hör i vanlig pop.

Stings solomaterial fram till Brand New Day ungefär har jag också tyckt mycket om. Police har jag inte fastnat för alls lika mycket, men efter att jag ryckte in i våras och körde ett Police-tributgig med fem av låtarna från bandets första skiva så fick jag upp öronen lite mer också för deras musik.

Som basist är nog min största idol och förebild James Jamerson, som bl.a. var medlem i Funk Brothers som det berättas om i filmen/dokumentären Standing in the Shadows of Motown som är helt lysande. Få basister har spelat på lika många listettor som honom, och jag vet inte vad det hade blivit av alla dessa låtar eller hela Motown utan hans fantastiska baslinjer (exempel 1 och exempel 2 (kolla speciellt refrängen som börjar en minut in)). Andra influenser är bl.a. Francis "Rocco" Prestia (Tower of Power) och Paul McCartney (The Beatles). Lyssna på basen i t.ex. What is Hip av T.O.P., eller i Something av The Beatles, så förstår ni kanske vad jag menar. 🙂 

Som musiker har jag också alltid tyckt om Toto, och när jag var typ 19-24 år var det nästan det enda bandet jag lyssnade på. Numera blir det dock ganska sällan jag lyssnar på dem, och deras musik de senaste 15 åren har inte heller varit så övertygande tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Skogsväsen
2018-10-20 07:05
#13

Skulle nog säga att min idol nummer ett är Corey Taylor. Tycker han har så cool röst! Och cool nacke (hehehe).  Så aa, han är min favorit för att jag helt enkelt gillar hans röst och han verkar köra all in när han spelar in sina låtar också. 

Corey Taylor berättar om när han spelade in låten Iowa.

Sen är det nog System of a down sångaren på plats 2 och plats 3 är Kamelot sångaren.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
Carrosh
2018-10-20 20:14
#14

#13 Är ju tre stycken som sjunger i SOAD. Vilken menar du? Och vilken av sångarna från Kamelot? Roy Khan eller Tommy Karevik? 😊

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Skogsväsen
2018-10-20 21:00
#15

#14 Kul att du frågar! 😃Serj tankian i SOAD, (hade dock ingen aning att det var fler sångare! :O) Och i början med Kamelot var det Roy Khan för låtarna Karma, Liar liar och sen nån till men nu börjar jag gilla Tommy Karevik mer å mer och kan inte välja mellan dem riktigt. :) Älskar verkligen låten karma..- båda sångarna är suveräna! :D Önskar att jag hade fått se Roy Khan live dock.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Carrosh
2018-10-21 00:26
#16

#15 hehe det är Tommy som sjunger på "Liar Liar (Wasteland Monarchy)" :P men ja, jag önskar också jag sett Roy live, men man kan ju inte få allt här i världen. Såg dem med Tommy nu i Sthlm i september. ❤️ Såg du dem också nu under denna turné? Vad beträffar SOAD så sjunger ju både Serj och Daron i ungefär lika stor utsträckning. Så därför jag undrade också :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Honestyisdead
2018-10-21 15:56
#17

Michael Jackson har alltid varit min idol. Lär alltid vara också.

Skogsväsen
2018-10-28 08:06
#18

#15 Det är fan sant, såg nu vilket album den låg i. Skitcoolt, Karma har dock legat närmast hjärtat och det kommer det nog alltid göra. Men gillar verkligen deras nya album också! 😍 Och vad kul, jag var där också och ser fram emot nästa konsert - då vill jag kunna sjunga med bättre. Blir hes direkt och kan inte alla sångtexter.

Okej, ja som du märker så har jag inte stenkoll. Gillar Serj Tankian för hans låt Empty walls, men tror faktiskt att jag gillar båda sångarna i SOAD isåfall. Gillar t.ex. när det är lite galet och de "skriker" som t.ex. i början av det här citatet från chop suey:

"Father, father, father, father
Father into your hands, I commend my spirit
Father into your hands
why have you forsaken me
In your eyes forsaken me
…"
(Trodde rad 2 löd såhär:  Falling to your hands, I commit my spirit")

Gillar det textstycket hela vägen till slutet. - men egentligen hela låten och många fler låtar. Aldrig tänkt att det varit två men nu hör jag ju att det är två röster haha. Fyfan så bra!

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Skogsväsen
2018-10-28 08:07
#19

#17 ja han är fantastisk. Har dock aldrig haft honom som idol själv utan har börjat gilla honom mer nu på senaste tiden. och uppskatta hans musik mer.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: