Annons:
Etikettövrigt
Läst 1571 ggr
Potatisbarn
8/13/17, 10:03 PM

Kan jag bli pianist?

Sååå, har hållit på med musik sedan jag var 9, då jag började spela nyckelharpa vilket jag fortfarande gör. Spelar även en del elgitarr.

Tog lektioner i piano som liten men slutade av någon anledning (För dyrt?), lärde mig grunderna i princip, men kom tillbaka till det för ungefär 1 år sedan och har hållit på och lärt mig låtar och tycker de är så sjukt kul! Så kul att jag leker med tanken på om det hade gått att bli pianist (Konsertpianist e de jag tänker på) om man börjar på allvar som femtonåring? Vet att de flesta börjar vid en mycket yngre ålder, men i.o.m att jag hållit på med musik kanske det finns en chans?

Annons:
Kantorskan
8/14/17, 9:47 AM
#1

Om det är just konsertpianist du ska bli, så skulle du i princip behöva vara tekniskt färdigutbildad vid din ålder för att sen kunna jobba på det musikaliska… sen krävs något annat också, som du kanske har, och det är välvässade armbågar. - men lycka till!!😀

Kattregn
8/25/17, 7:36 AM
#2

Jag fyller 14 detta året och har spelat piano sen förra sommaren och jag har märkt att så länge man övar tillräckligt mycket kan man spela vad som helst! Jag är lite av en pianonörd, jag spelar åtminstone en timme varje dag men ofta väldigt mycket längre så det kanske är varför jag har utvecklats snabbt men jag tror att vem som helst kan bli konsertpianist om man övar.

JazzBass
8/25/17, 1:26 PM
#3

#1 låter lite nedslående tycker jag. Ska själv försöka vara lite mer uppmuntrande med hjälp av ett par case stories. Min bandkompis som är ca 35-36 år kunde spela piano ytterst behjälpligt för ännu ett par tre år sen. Trots att han också är trebarnsfar har han lyckats bli otroligt duktig redan och spelar enbart piano i sitt soloprojekt (som går lysande). Ingen "virtuosisk" musik direkt, men inte heller alls enkel. En annan musiker, då bandkompis, hörde jag spela flöjt för ca 10 år sedan i ett övningsrum, helt fenomentalt bra. Jag hade ingen aning om att han också var flöjtist, och vi hade haft ett några månaders uppehåll i bandet och inte haft kontakt. Han förklarade att han hört en massa på Jethro Tull och beslutat sig för att börja spela flöjt, bara tre månader innan,  och köpte en tvärflöjt utan att ens veta hur man monterar ihop den.  På denna tid hade han alltså utvecklats till värsta flöjtvirtuosen. Han var då i 20-25-årsåldern. 

Så det är aldrig för sent att lära sig, och har man intresse och övar målmedvetet och mycket så kan man nå långt oberoende. Du är ännu ung och jag tror absolut du kan nå långt om du vill. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: