Annons:
Etikettövrigt
Läst 1806 ggr
Axeel
2017-11-01 17:26

Bli bättre notläsare

Hej!

Jag har spelat piano i ungefär sju år. Varje vecka tar jag pianolektioner där jag spelar allt ifrån pop-låtar till klassiska stycken. Dock tycker jag att det fortfarande går väldigt segt att lära sig stycken/låtar och jag måste verkligen nöta flera veckor innan det sitter och jag kan spela låten utan större problem.  Jag vet inte hur jag ska förbättra mig, då detta problem har varat i flera år. Troligen måste jag bli en bättre notläsare och kunna se direkt vilken not det är, oavsett om noten är långt ovanför eller nedanför notlinjerna.

Har du som läser detta något tips på hur man blir bättre notläsare, eller bättre pianospelare över huvudtaget? Som sagt, det går ganska segt för mig i dagsläget och jag måste långsamt beta mig igenom låtarna…

Tack! :)

Annons:
Nils_Sjöberg
2017-11-01 18:06
#1

Spelar inte piano. Hade dock velat men jag kunde också ha samma problem med andra instrument. Vet inte om detta hjälper dig men vad jag gjorde var att jag delade upp en låt i kanske 4 stycken. Lärda mig först 1:a stycket och sedan andra osv…..Till slut kunde jag spela låten utantill. 

Hoppas du fattar och att det var till hjälp.

Galenidjur
2017-11-29 22:04
#2

Man lär sig läsa noter precis på samma sätt som man lär sig att läsa bokstäver: Genom att läsa noter och göra det mycket.  Öva öva öva.   

Det är omöjligt att lära sig läsa noter ordentligt om man enbart läser noter när man övar sitt instrument och inte annars.  Man måste se musikteori som ett separat ämne och öva det för sig.  Visst, någorlunda går det att lära sig ändå, men jag lovar, vill du kunna läsa noter rakt upp och ner utan att det går jättelångsamt, då MÅSTE du öva det separat.  Dock kan man absolut använda sig av sitt instrument i övandet. Men då är det notläsning som ska vara i fokus, och inte ett stycke som man försöker lära sig.  Förstår du vad jag menar? Typ "Om jag trycker ner den här tangenten, vilken not är det? Hur skrivs den i f-klav? hur skrivs exakt samma not i g-klav?"  osv. Finns jättemånga olika övningar man kan göra. 

Vet att det finns appar man kan använda och det finns även övningshäften att köpa och det skulle inte förvåna mig om det finns lektioner på youtube också. Bara att googla.  :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

JazzBass
2017-12-07 12:47
#3

Jag har aldrig blivit bra på notläsning och speciellt inte primavista, men det är nog bara med övning och ännu mer övning som det går framåt. Själv tragglar jag mig igenom noterna långsamt så låten fastnar i minnet, och därefter spelar jag mest på gehör med noterna enbart som stöd. 

Mina två bröder som är yrkesmusiker (inom pop/jazz) har förstås tvingats lära sig noter. Nåt som de båda sysslat en hel del med är transkription, alltså skriva ner musik på noter. Jag tror det har varit väldigt nyttigt för deras notläsning att också göra det istället för att bara läsa noter.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

papa-bear
2017-12-31 11:13
#4

med andra ord så har musikskolorna ett större ansvar än de inser, vet själv från 70-talet, då man började med blockflöjt och tragglade igenom "köp varm korv" för att lära sig h-a-g, efter det minns jag faktiskt inte om vi fick någon större hjälp, även om vi gick vidare. fortsatte med tvärflöjt, pga att morsan tyckte det lät bra, fick inte sluta heller, tänk en 10-13åring med nedsatt hörsel försöka lära sig spela tvärflöjt, så även om jag lärt mig noterna, så har ju mitt hörselproblem gjort att jag aldrig kunnat höra vilken not som spelats, så nu lyssnar jag bara på musik.

Upp till toppen
Annons: