Annons:
Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 803 ggr
whoppydough
5/24/18, 6:33 PM

Min ukulele låter falsk..?

Hej! Jag har nyligen fått ett intresse för ukulele men kan verkligen ingenting om ukulele eller instrument med strängar över huvud taget.  Efter en workshop där man fick testa att spela ukulele plockade jag fram en gammal en som vi har här hemma. Den har legat och dammat i något år men innan dess har den knappt varit använd så tycker inte den borde vara "trasig" om man säger så. Problemet är att nu när jag försöker stämma den så tycker jag bara att den låter extremt falsk. Jag försökte då stämma den i "standard-skalan" alltså så att den blir C-stämd men vad jag än gör så tycker jag att det svajar något otroligt av framförallt C-strängen. Det kan låta okej när jag knäpper väldigt löst men så fort jag ska spela normalt så låter det jättefalskt och svajigt. Det är lite så på dom andra strängarna också men inte alls lika mycket. Jag har försökte "stretcha" strängarna men problemet ligger ju i att den inte blir stämd från början över huvud taget. Vad kan det bero på och vad kan man göra? Har stålsträngar just nu och det var inte det jag spelade på sist, kan det bero på det?  Har jag stämt helt fel fast jag använt en app? eller ska man bara köpa nya strängar?

Förklara gärna enkelt så att en newbie som jag fattar. :)

Annons:
Huygens
5/24/18, 9:26 PM
#1

Hjälper en yt-sök?

ROBBAN68
5/25/18, 1:37 PM
#2

Hur länge har den legat magasinerad? I vilken miljö har den varit? Torrt? fuktigt? Hur gamla är strängarna? Jag visste inte ens att det fanns stålsträngade ukisar! Byt till nya strängar av nylon istället, det är en bra början!

MVH//Robert C

whoppydough
5/25/18, 7:32 PM
#3

#1 Försökte google osv. men hittade inget, därför jag frågade här :)

whoppydough
5/25/18, 7:32 PM
#4

#2 Kanske 1,5 år? Och väldigt tortt,strängarna är lika gamla som ukulelen. Och yes det ska jag absolut testa, det kan väl inte vara så dyrt att köpa. :)

Upp till toppen
Annons: