Annons:
Etikettövrigt
Läst 9919 ggr
sossos
2018-09-03 12:59

Enkla låtar att sjunga och spela

Hej! Jag går i nian och har just fått en uppgift att tillsammans med en kompis sjunga och spela en låt. De flesta har kommit igång nu men vi är fortfarande på steg ett, att välja låt. Helst ska vi göra en cover men vi känner att det blir lite för komplicerat. Grejjen är att vi båda är väldigt otränade och har aldrig gått i kör eller liknande, jag har spelat fiol men blir en helt annan grejj nu när vi ska spela gitarr/piano. Så undrar om ni har några tips på låtar eller tips på hur vi ska tänka när vi väljer låt. Vi vill helst ha någon som man i alla fall känner igen lite, eller som de flesta kanske känner igen då. Samt så får det ej vara för höga eller komplicerade toner eller låtar som kräver komplicerade ackord eller liknande. Stort tack på förhand!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
tlover
2018-09-03 13:05
#1

Kolla in visor, det är ju ofta relativt enkla accord och melodier så att många kan sjunga det

l'm back

Calcifer
2018-09-03 13:07
#2

En Disneylåt kanske? Många av dem har ju enklare ackord att följa. Sen går det oftast att sänka/höja en låt tills den passar ens röst. Jag älskar att spela piano och sjunga, men jag kan absolut inte sjunga de flesta låtar som sjungs av tjejer i den tonart de egentligen är i för jag kan inte sjunga så höga toner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

sossos
2018-09-04 10:28
#3

Tack för era svar! Ska kolla in mer på disneylåyar, vi har spelat lite enklare visor tidigare men nu ska vi helst göra lite mer komplicerat. Senast tänkte vi på Rip Tide då den verkar ganska enkel, men är många som brukar göra den vid sånna här uppgifter så min kompis tycker att det blir lite tråkigt. Men samtidigt blir det nästan för svårt när det inte är ”tråkigt”. Hmm…

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tlover
2018-09-04 10:40
#4

#3 Det finns ju lite mer avancerade visor också. Jag hade en hel del visor som prov då jag gick sång A och B (men såklart även annat)

l'm back

Tant Grön
2018-09-04 12:59
#5

Den här kanske, Chim Chim Cher-Ee . Den är lätt att sjunga men låter svårare än den är. Passar bra med fiol till, man kan nog fuska till gitarrackorden om man vill. https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/misc_soundtrack/mary_poppins_-_chim_chim_cher-ee_chords_843217

[EM_L]
2018-09-06 18:39
#6

Akustisk version kanske?

Om du söker på "Dig Deep" Backstage cast.

En enkel låt och hyfsat enkla ackord skulle jag tro=)

Annons:
JazzBass
2018-09-11 12:23
#7

Kanske svarar för sent, men kolla in nån sångbok med diverse poplåtar på biblioteket eller i nån musikaffär, alltså en sån med bara texter och ackordbeteckningar ovanför. Finns massor av sådana. Har faktiskt en sån bok nånstans liggande där man kan söka efter låtar utgående från hur många olika ackord låtarna innehåller. Det finns ganska många låtar med bara två ackord, och hur många som helst med tre eller fyra.

En tvåackordslåt som kanske kunde fungera är Fallin' med Alicia Keys. Kanske lite svår att sjunga.

En ganska enkel låt med tre ackord som upprepas likadant hela tiden är Chris Isaacs låt Wicked game. (Hm, A, E). Om tonarten känns fel för en kvinnlig röst eller det är för svåra ackord på pianot så kan man prova istället t.ex. Dm, C, G (bara vita tangenter behövs), Em, D, A eller Gm, F, C.

Hittade också följande länk med låtar grupperade enligt antal ackord: https://www.guitarplayerbox.com/three/chord/guitar/songs/?pageNum=1

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Loka03
2018-09-11 15:43
#8

De flesta The Beatles låtarna är väldigt enkla att sjunga och spela!:)

Are humans real?👽👽👽

Upp till toppen
Annons: