Annons:
Etikettinstrument-annan-utrustning
Läst 1025 ggr
[0123]
10/31/18, 10:32 PM

Istället för en förstärkare?

Finns det nåt schyst dataprogram man kan använda som gitarrförstärkare istället för en riktigt förstärkare? För enkel hetens skull. Eller oxå nån inspelnings låda som spelar in det man spelar på gitarren som man kopplar i en laptop t.ex?

Annons:
JazzBass
11/2/18, 12:04 PM
#1

Jo det finns såna plugins till inbandningssoftwares, som också ofta kan användas som fristående program om man bara vill spela, inte banda in. Jag vet inte om du har PC eller Mac, men det torde inte ha så stort betydelse. Den här länken presenterar i alla fall 10 alternativ för PC. https://windowsreport.com/guitar-amp-software/

Den kändaste tror jag är Amplitube som säkert funnits 15 år på marknaden redan. Har använt den själv också och några andra, och alla jag testat låter faktiskt riktigt bra. I studio fördrar de flesta studiotekniker idag såna här plugins istället för att banda in ett specifikt gitarrsound från en förstärkare, eftersom de låter så pass realistiskt och bra och man har näst intill oändliga möjligheter att justera soundet i efterhand.

Värt att tänka på är att man behöver ett hyfsat ljudkort till datorn, som håller latency kort, helst under 10 millisekunder. Annars märks det för tydlig skillnad mellan det att man slår an tonen på gitarren tills den spelas upp i datorn med de pålagda sounden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: